Kun jij niet één stukje chocola nemen, maar moet de hele reep op? Koop jij een zak chips en is die binnen een half uur op? Kun je nooit genieten van een taartje omdat je dag dan al verpest is? Heb jij last van eetbuien, ook wel vreetbuien genoemd? Met deze vijf tips krijg jij weer grip op je eetgedrag!

Vijf waardevolle tips

Ik ben inmiddels anderhalf jaar voedingsdeskundige en heb meer dan 200 mensen mogen begeleiden tijdens verschillende programma’s die mensen kunnen volgen via hun verzekering of sportschool. Het onderwerp emotie-eten, eetbuien en vreetbuien komt vrijwel bij iedereen voor. Dit komt in mijn optiek omdat wij leven in de alles of niets maatschappij.

Waarom kunnen we niet gewoon een koekje bij de thee nemen? Een stukje chocola of een handje drop is niet wat ons dik maakt of wat ongezond is. Ik vind het ongezond dat we onszelf niks meer gunnen en obsessief gezond willen eten. Denk je dat onze voorouders nooit wat lekkers aten? We lopen gespannen en gestrest door het leven, we willen altijd meer en altijd beter. Gezonder eten, strakker worden, meer sporten, meer geld verdienen en ga zo maar door. Deze manier van leven brengt ons onrust, deze manier van denken zorgt voor het omvallen.

Ontdek een patroon

Tijdens mijn programma’s laat ik mijn cliënten hun opschrijven wat zij eten op een dag, elke dag weer. Met opschrijven bedoel ik niet calorieën tellen, ik geloof in ons lichaam en niet in tellen. Ik schreef hier ook een blog over, lees hier.

Het opschrijven van wat je eet is de beste manier om inzicht te krijgen in wat je eet en drinkt. Noteer wat je eet, hoeveel je eet, waarom en hoe je je hierbij voelt. Hierdoor krijg je inzicht en kun je achterhalen wat de gedachte is achter het maar door blijven eten. Was je verdrietig of boos? Of had je misschien de hele dag amper gegeten en ben je aan het “inhalen”?

Doorbreek dit patroon. Als je dit gevoel herkent, ga dan je tanden poetsen. Klinkt gek, maar het werkt enorm goed. Ga een rondje lopen, zet keiharde muziek aan en ga dansen of zet gewoon een grote mok met warme lekkere verse kruidenthee.

Begrijp wat eten voor jouw lichaam  betekent

Eet jij om je maag te vullen of wil je jouw lichaam goed voeden en energiek zijn? Deze twee dingen kunnen namelijk hetzelfde zijn, maar vaak zien mensen eten puur als noodzakelijk en hebben eigenlijk geen idee waar hun lichaam behoefte aan heeft. Dit vullen van de maag neemt een tijdelijk hongergevoel weg maar geeft ons lichaam geen voldoening, dus het zal blijven vragen. Kijk naar waar jij je goed bij voelt, welke voeding je energie geeft, wanneer je goed slaapt en welke voeding jouw huid laat stralen.

Ontwikkel een gezonde relatie met eten en met je lichaam. Mensen met eetbuien hebben vaak geen gezonde relatie met eten zoals ik hierboven al beschreef. Misschien heb je al veel diëten gevolgd, dan kijk je misschien alleen nog maar heel streng naar je eigen voedingspatroon. Probeer af te rekenen met deze negatieve houding en vind voeding die voedzaam is en jou blij maakt.

Wees niet zo streng voor jezelf

Gun jij jezelf nooit een echt stuk boterkoek? Natuurlijk wel, lekker doen. Ook jij verdient dit! Hoe meer je jezelf gaat ontzeggen, hoe groter de drang gaat worden om te gaan eten. En hoe groter die drang wordt, hoe extremer het eetgedrag. En dit eindigt dan dus vaak in een vreetbui. Probeer jezelf aan te wennen dat je drie gezonde, voedzame maaltijden eet op een dag. En haal wat lekkers in huis voor die vrijdagavond of misschien lazy sunday. Maar denk wel na, haal je een hele grote zak chips of van die kleintjes. Haal je alleen een reepje chocola waar je lang mee kunt doen of koop je meteen weer de hele supermarkt leeg omdat je ogen weer groter zijn dan je maag?

En dan heb je natuurlijk nog de thuissituatie. Lieve mensen, communicatie is alles. Als jij de boodschappen doet moet jij aangeven wat jij graag zou willen hebben en wat jij nodig hebt om je gezond en energiek te voelen. Vertel je huisgenoot of partner dat je kampt met een afwijkend eetgedrag en hier graag wat aan wil doen en dat steun vanaf haar of zijn kant daar zeker bij kan helpen.

eetbuien

Doe alles met aandacht

Wist je dat het wetenschappelijk bewezen is dat je meer eet wanneer je voor de tv zit of weer eens door je social media heen scrolt? Zodra jij je aandacht ergens ander op richt kunnen je hersenen het signaal dat je vol zit slecht ontvangen. Om jouw vreetbuien te voorkomen is het essentieel dat je met aandacht gaat eten.

  • Dat begint al bij het kopen van de ingrediënten. Maak een lijstje en koop niets dat niet op dat lijstje staat.
  • Focus. Zorg dat je altijd ontspannen kunt koken, zet bijvoorbeeld een muziekje op.
  • Schep in de keuken op, geen pannen op tafel voor een extra verleiding dus.
  • Tijdens het eten geen telefoon aan tafel of op tafel. Kauw goed, minimaal 10 keer op 1 stukje. Dit is even wennen, maar geloof mij dit werkt. Ten eerste begint de vertering al in de mond en ten tweede duurt het minimaal 20 minuten voordat je hersenen het seintje krijgen dat je verzadigd bent.

Structuur biedt rust

De kans dat je weer last krijgt van eetbuien als je op de bank ligt is groter dan als je bezig blijft. Ga sporten, maak een ommetje of maak de tuin aan kant. Als je namelijk bezig blijft en onder de mensen heb je minder behoefte aan eten. Het stemmetje in je hoofd die deze craving doorgeeft geef je even geen aandacht. Een heel belangrijk iets, jij denkt dat je alles moet eten, maar het is maar een gedachte. Jij voelt aan je lichaam of je echt honger hebt of niet en vooral wat het nodig heeft. Probeer die connectie weer te krijgen!

Probeer je eten voor te bereiden, neem elke dag je tasje voeding mee naar je werk. Dit werkt. Denk maar eens na, ga jij elke dag naar de kantine en word je blootgesteld aan lekkers? Of loop je misschien iedere pauze voor eten je supermarkt in? Zorg voor structuur en planning, zodat jouw eetbuien geen kans meer krijgen!

Liefs,

Charlie