Kerst. Ik denk dat iedereen al in de stress schiet bij het denken aan de maand december. Alle lekkernijen in de supermarkt, de vele etentjes en feestjes. Velen zien het dan al niet meer zitten en gaan helemaal los met als resultaat begin januari flink wat kilo’s extra.

Komt dat door die paar feestdagen? Nee! Je wordt niet dik van 2 dagen meer eten dan normaal, wel kom je aan van de hele maand meer eten dan normaal. Dus eet gewoon normaal zoals je altijd doet, koop niet de hele supermarkt leeg met alle kerstspecials want eenmaal thuis kun je die vast niet weerstaan.

Bedenk eens waarom je iets gaat eten en of je het echt nodig hebt. Heb je honger? Word je hier nu echt blij van? Ik zeg lekker doen! Weet je dat je spijt krijgt? Niet doen!

kerst

Want wat is nu echt genieten? Helemaal los gaan? Je vol proppen totdat je niet meer kan? Daarna met de rits van je broek open op de bank ploffen en geen energie meer hebben? Hoe meer jij je vol propt, hoe zwaarder het is voor je lichaam om alles te verteren. Alle energie zal naar je buik gaan en jij zal je energieloos voelen.

Probeer eens echt te genieten van eten, rustig te eten, de smaken echt te ervaren en bewust te zijn van wat je eet. Ik weet zeker dat jij dan kunt genieten van alle dagen en in balans blijft.

Genieten is zo belangrijk, geniet van het samen zijn met alle mensen om wie je geeft, geniet van de omgeving, de kerstliedjes, de kerstboom en alles wat er bij komt kijken. Kerst is niet alleen eten en drinken!

kerst

Geen excuses zoeken!

Maar met kerst is mijn sportschool dicht Charlie! Betekent dat, dat je nu maar op de bank blijft zitten? Wat dacht je van een heerlijke strandwandeling, de hond uitlaten na het diner of een pittige jaarlijkse opruiming thuis. Er zijn tal van mogelijkheden om lekker in beweging te zijn. Beweging zorgt er voor dat je fit blijft, je verbrandt calorieën en je komt minder snel in de verleiding om te gaan snaaien. Dus geen excuses zoeken!

Ik schreef eerder een blog over keuzes maken tijdens het uit eten gaan (lees deze hier). Maak keuzes en vind een balans voor jezelf. Natuurlijk kun je ook genieten van een toetje of een voorgerecht, maar het gaat erom wat je kiest. EN – EN is dubbel en dat betekent dus dubbel zoveel calorieën. Zonde als je de hele week hard hebt gewerkt voor jouw resultaat toch? Heb je echt zin in dat toetje met een dot slagroom? Neem dan bijvoorbeeld een mager hoofdgerecht of drink alleen water i.p.v. een fles wijn en koffie met likeur. Als jij eenmaal die balans voor jezelf hebt gevonden hoef je je nooit meer druk te maken dat je aan komt.

Lieve volgers, laat vooral ook even los en luister naar je lichaam. Het zijn twee dagen, twee heerlijke dagen die je door mag brengen met vrienden of familie. De tijd van het jaar dat we dankbaar mogen zijn voor alle lieve mensen om ons heen en natuurlijk ook het heerlijke eten op tafel.

Liefs,
Charlie’s Kitchen