Overal lezen we wat voor problemen je zou kunnen krijgen als je te weinig slaapt, maar hoe zit dat eigenlijk met te veel slapen? Je kunt namelijk wel degelijk te veel slapen, en ook dat brengt risico’s met zich mee.

De richtlijn voor het aantal uur slaap dat je per nacht nodig hebt, ligt tussen de zeven en negen uur. Meer dan tien uur per dag slapen zou dan ook minder gezond zijn voor je. Toch wordt langdurig slapen niet geassocieerd met mentale problemen, maar kan het wel hand in hand gaan met depressie.

Depressie is één van de vijf gevolgen die kunnen ontstaan door te veel slapen. De volgende punten brengen je misschien op andere gedachten om toch wat minder lang in je bed te blijven liggen. 😉

5 dingen die gebeuren als je te veel slaapt

1. Lichamelijke klachten

Te veel slapen brengt allerlei risico’s en klachten met zich mee. Zo kun je wakker worden met hoofdpijn en krijg je vaak klachten als rugpijn en lichamelijke pijn in het algemeen. Door een groot deel van je tijd door te brengen in bed, krijg je vaak ook veel minder beweging dan nodig. Je verbrandt dus ook minder calorieën, terwijl je waarschijnlijk wel hetzelfde blijft eten. Te veel slapen kan uiteindelijk zelfs obesitas veroorzaken.

Naast al deze klachten, voel je je misschien ook stijver, heb je meer risico op hartproblemen en kun je zelfs je mentale gesteldheid beschadigen als je meer dan negen uur slaapt. Misschien toch maar niet meer zo lang uitslapen…

2. Groter risico op hartproblemen bij vrouwen

En dat is niet het enige. Er is nog meer slecht nieuws voor alle vrouwen onder ons, want wij zijn vatbaarder voor te veel slapen dan mannen. Die verhoogde kans op hartproblemen speelt dus ook vooral bij vrouwen.

te veel slaapt

3. Je hersenen verouderen

Je weet waarschijnlijk maar al te goed hoe slecht jouw concentratie is wanneer je te weinig hebt geslapen, maar dit geldt ook voor te veel slapen. Je hersenen worden namelijk een stuk waziger en dit kan op lange termijn je hersenen zelfs tot twee jaar extra verouderen. Twee jaar! 

4. Eerder overlijden

Zoals we net beschreven, kunnen diabetes en hartaandoeningen worden gekoppeld aan te veel slapen. Daardoor takel je op jonge leeftijd al af en kan het er zelfs voor zorgen dat je vroeger komt te overlijden. Te veel slapen kan er dus letterlijk voor zorgen dat je eerder overlijdt. Dit is zelfs aangetoond door grootschalige, epidemiologische studies.

5. Depressie

Mensen met een bepaald type depressie slapen vaak langer. Hoewel het op dat moment misschien voelt als de enige oplossing, kan te veel slapen een depressie juist erger maken. Het activeert namelijk genen die in verband staan met depressieve symptomen. Depressie en slaap gaan daardoor hand in hand. Bedenk je alleen wel dat veel slapen en je beroerd voelen, niet direct betekent dat je (klinisch) depressief bent: dit kan ook tijdelijk zijn.

Slaap dus voldoende, niet te veel, niet te lang en zorg voor een gezonde levensstijl. Die acht uur slaap per nacht aanhouden kan dus prima!

Liefs,

#TEAMCHARLIE

Bronnen: https://www.youtube.com/watch?v=ZLO2-xCLxYY&feature=youtu.be