Na meer dan 500 vrouwen (en soms mannen ;)) te hebben gecoacht, weet ik dat goede slaap vaak wordt onderschat. Uit ervaring weet ik dat we vaak denken dat we goed slapen, alleen maar omdát we slapen. Het blijkt echter dat de kwaliteit van onze slaap niet altijd goed is. Vele gewoonten die niet bijdragen aan kwalitatief slapen voeren we onbewust uit.

Goed slapen is essentieel voor een gezonde leefstijl en nietkwalitatieve slaap heeft grote effecten op ons gewicht, stressniveau, focus/helderheid en energieniveau. Wist je dat 63% van de Nederlanders kwalitatief gezien niet goed slaapt?

Dit is vaak een combinatie van de volgende factoren:

  • Geen ritme en structuur (bijvoorbeeld door wisseldiensten);
  • Weinig energie (Jaja! Voor kwalitatief goede slaap heb je energie nodig);
  • Ongezond eetpatroon;
  • Te weinig water (drinken);
  • Te weinig dagelijkse ontspanning;
  • Te weinig dagelijkse beweging;
  • Alcoholgebruik;
  • Overmatig cafeïnegebruik.
Slaap jezelf gezond, energie, slaap

Dat kwalitatief niet goed slapen leidt tot:

  • Weinig energie;
  • Een slecht immuunsysteem;
  • Een opgeblazen gevoel;
  • Een slechte spijsvertering;
  • Bloedsuikerspiegel uit balans;
  • Hoofdpijn;
  • Gewichtsproblemen.

Een kwalitatief goede nachtrust van minimaal 7 tot 9 uur geeft de hersenen echt de rust die ze nodig hebben. Toxinen kunnen worden afgevoerd, data kan worden verwerkt en dit zal leiden tot meer energie, een fitter en gezonder gevoel en meer focus. Je zult beter presenteren en meer in balans zijn. Op lange termijn verlaagt goed slapen zelfs de kans op depressie, hersenaandoeningen en beroerte.

Dit kan jou helpen om de kwaliteit van je slaap te verhogen:

  1. Stop een uur voor het slapen met televisie kijken of telefoongebruik. Blauw licht verstoort de aanmaak van melatonine (ons slaaphormoon) en alle data, die je ogen moeten verwerken, brengt onrust.
  2. Neem voor het slapen een warme douche, spoel alles van deze dag van je af. Laat los. Ontspan. Een moment voor jezelf!
  3. Zorg dat je slaapkamer koel en donker is. Zo weet je lichaam dat de nacht gaat starten.
  4. Slik dagelijks magnesium tauraat (een goed merk is Vitakruid).
  5. Doe een korte ‘slaap lekker’ meditatie of een bodyscan. Ik gebruik zelf de app Meditation Moments

Ik vertel jou als coach niet wat je moet doen. Ik leer jou hoe je lichaam werkt en wat het nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Dat is namelijk de sleutel voor lange termijn succes. Hoe je dat doe lees je hier:

Meer weten over een leven #echtinbalans?

Alles begint bij energie!

Nog een extra leuk weetje: deze week is namelijk mijn gratis energie-challenge weer begonnen en jij kunt meedoen. Je krijgt vijf video’s om jou te helpen bij het verhogen van jouw energieniveau.

Helemaal GRATIS, hoe tof is dat? 

Opgeven kan via de button hieronder of de volgende link: https://www.echtinbalans.nl/energie-challenge

Ik weet als geen ander hoe het is om je dagelijks moe, futloos en leeggezogen te voelen. Jarenlang struggelde ik met vermoeidheid en snapte niet waarom anderen wel altijd de energie hadden om van alles te doen. Totdat ik een coach in handen nam, een opleiding volgde tot voedingsdeskundige en als cadeau een burn-out kreeg. Al mijn kennis en ervaring zorgt er nu voor dat ik dagelijks bruis van de energie en ik gun jou dat ook!