Begin jij graag met een licht ontbijt of een power ontbijt? Ik start graag met een smoothie!

Green power!

Je hoeft geen planteneter te zijn om verslaafd te raken aan groene smoothies. Ook ervaren steeds meer mensen de enorme gezondheidsvoordelen van de groene smoothie. Lekker en gezond, dat is toch de beste combinatie? Ik gebruik altijd drie basis ingrediënten; fruit, water en groene bladgroenten. Je kunt volop variëren met het fruit. Citrusfruit maakt je smoothie fris, banaan wat meer romig en bevroren bessen lekker koud. Spinazie maakt je smoothie lekker glad, boerenkool wat steviger van structuur en andijvie geeft een vleug van bitterheid. Maar ook paksoi, bleekselderij, sla, Chinese kool, broccoli, postelein, snijbiet of het loof van bieten zijn heerlijk in je smoothie. Of wat dacht je van kruiden als munt, peterselie of dille? Maar begin je net, dan is deze perfect om kennis te maken met smoothies!

groene smoothie

Wat heb je nodig:
(voor 1 smoothie)

  • 1 grote hand spinazie (ik gebruikt altijd 1 zakje baby spinazie van AH)
  • 1 bevroren banaan
  • 1 appel
  • 1 stengel bleekselderij
  • 200 ml water (voeg eventueel wat extra toe als je hem dunner wilt)

Optioneel: maak je smoothie compleet met 1 theelepel Green Juice, lees hier het artikel met de gezondheidsvoordelen!

  1. Voeg alles samen in de blender en meng tot een gladde smoothie.
  2. Schenk het in een groot glas of beker en sluit af met toppings na keuze.

groene smoothie

Ik voeg bijna altijd een rijpe banaan toe aan mijn smoothies en dan het liefste uit de vriezer. Dit maakt extra romig, koud en zoet als je hem op het juiste moment invriest. Ik koop een tros bananen en laat deze liggen totdat ze flink wat bruine plekken hebben op de schil, dit betekend dat ze goed rijp zijn. Schil de bananen en breek ze door in 3 of 4 stukjes, doe ze per stuk (1 banaan) in een diepvrieszakje en invriezen maar. Zo haal je makkelijk 1 banaan uit de vriezer en kan je deze stukjes makkelijk toevoegen in de blender.

Liefs,
Charlie’s Kitchen