Begin jij de dag graag met een licht ontbijt of met een power ontbijt? Ik start zelf graag met een smoothie! 

Green power!

Je hoeft geen planteneter te zijn om verslaafd te raken aan groene smoothies. Steeds meer mensen ervaren de enorme gezondheidsvoordelen van de groene smoothie. Lekker en gezond, dat is toch de beste combinatie? Ik gebruik altijd drie basisingrediënten; fruit, water en groene bladgroenten. Je kunt volop variëren met de ingrediënten. Elk product zorgt weer voor een eigen, unieke toevoeging aan je smoothie.

Citrusfruit maakt je smoothie fris, banaan maakt het wat romiger en bevroren bessen maken het lekker koud. Door spinazie wordt je smoothie lekker glad, terwijl boerenkool er juist voor zorgt dat het steviger wordt van structuur. Andijvie geeft weer een vleugje bitterheid. Maar ook paksoi, bleekselderij, sla, Chinese kool, broccoli, postelein, snijbiet of het loof van bieten zijn heerlijk in je smoothie. Of wat dacht je van kruiden als munt, peterselie of dille? Maar begin je net, dan is dit recept perfect om kennis te maken met smoothies!

groene smoothie

Smoothie met spinazie

Wat heb je nodig:
(voor 1 smoothie)

  • 1 grote hand spinazie (ik gebruik altijd 1 zakje baby spinazie van AH)
  • 1 bevroren banaan
  • 200 ml water (voeg eventueel wat extra toe als je hem dunner wilt)
  • 1 appel
  • 1 stengel bleekselderij

Optioneel: Maak je smoothie compleet met 1 theelepel Green Juice, lees hier het artikel over de gezondheidsvoordelen!

  1. Voeg alles samen in de blender en meng tot een gladde smoothie.
  2. Schenk het in een groot glas of beker en sluit af met toppings naar keuze.
groene smoothie, smoothie met spinazie

Groen, gezond, lekker en makkelijk deze smoothie met spinazie.

Ik voeg bijna altijd een rijpe banaan toe aan mijn smoothies en dan het liefste uit de vriezer. Als je de banaan op het juiste moment invriest maakt het de smoothie extra romig, koud en zoet. Ik koop een tros bananen en laat deze liggen totdat ze flink wat bruine plekken hebben op de schil. Dit betekent dat ze goed rijp zijn. Schil de bananen en breek ze in 3 of 4 stukjes, doe ze per stuk (1 banaan) in een diepvrieszakje en invriezen maar. Zo haal je makkelijk 1 banaan uit de vriezer en kun je deze stukjes toevoegen in de blender.

Liefs,
Charlie’s Kitchen