Zo krijg je energie. Do's & dont's deel 3 - Charlie's Kitchen

Zo krijg je energie. Do’s & dont’s deel 3

energie

In de afgelopen twee blogs heb ik jullie verteld hoe je langzaam je patroon kunt veranderen om meer energie te krijgen. Helemaal nu de herfst weer voor de deur staat.

Ik denk dat we allemaal wel de eerste donkere dagen kennen. Je hebt nergens zin in, bent moe, eigenlijk ook gewoon een beetje lui en je hebt het gevoel dat je hele lichaam zwaar is. Je lichaam maakt een verandering mee. Niet alleen omdat de dagen korter zijn, maar ook omdat de temperatuur ineens flink naar beneden is gegaan.

In deel 1 vertelde ik jullie dat het ligt aan de keuzes die je maakt gedurende de dag of jouw energieniveau omhoog gaat of juist naar beneden. Het is niet ingewikkeld, het gaat er om dat je naar je lichaam luistert, dat je dips en pieken gaat herkennen en dat je weet wat je kunt doen als je bijvoorbeeld een dip hebt.

Begin met het eten van voeding die jou energie geeft.

energie

In deel 2 vertelde ik jullie over de bloedsuikerspiegel. Hoe meer snelle suikers je eet, hoe meer de bloedsuikerspiegel stijgt en dit is te vergelijken met een stressreactie in je lichaam. Ook dit heeft heel veel invloed op jouw energieniveau.

energie

Maak de juiste keuzes!

Vandaag ga ik jullie verder op weg helpen en jullie leren de juiste keuzes te maken. Vergeet niet, ieder lichaam is anders dus het is heel belangrijk om zelf te gaan ondervinden waar jij energie van krijgt. Leer je balans te vinden, je lichaam te voelen en ernaar te luisteren.

Je bewust zijn van de brandstof die je in jouw lijf gooit en bewust zijn van je patronen. Je kunt deze doorbreken en jouw leefstijl in jouw eigen tempo veranderen, maar dan moet je ze wel eerst herkennen. Zoals wel wordt gezegd: “gezond is het nieuwe slank en fit zijn is hiervoor de basis”. Ik sluit me hier helemaal bij aan, dus laten we beginnen met het doorbreken van jouw patronen. (Lees hier een blog van Lizzy over het doorbreken van patronen).

  1. Bedenk een doel voor jezelf en geef jezelf een haalbare periode hiervoor.
  2. Ga aan de slag met mijn tips om jouw bloedsuikerspiegel te regelen en ervaar hoe je lichaam hierop reageert.
  3. Maar ook heel belangrijk: wat wil jij? Waar wil je jouw energie aan geven? Welke momenten wil je hoog in energie zitten en welke momenten is het oké om even een beetje gas terug te nemen?
  4. En dan komen we bij het laatste punt, wanneer is jouw rustmoment? Een moment voor jezelf om weer even op te laden?

energie

Niet te streng zijn voor jezelf

Natuurlijk krijg je niet alleen van de juiste voeding energie, het is ook belangrijk dat je dingen doet waar jij energie van krijgt. Laat dingen die energie vreten even los en ga wat leuks doen met een vriendin, lees een boek of doe iets waar jij van kunt opladen.

Heel makkelijk gezegd, laat de dingen even los. Ik weet dat het heel moeilijk is, maar je laat het niet helemaal gaan, je laat het voor dat moment even voor wat het is. Probeer jezelf dingen aan te leren waar jij je prettig bij voelt, juist om deze leefstijl vol te houden. Dus maak keuzes wat betreft voeding die jij lekker vindt, welke bereidingstijd in jouw leven past en welke voeding jou energie geeft.

energie

Voorbeelden van goede voeding

Begin met het eten van voeding die je energie geeft. Denk hierbij aan zo min mogelijk bewerkt voedsel. Puur natuur, dus geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. Eet niet teveel moeilijk verteerbare producten (zo min mogelijk) zoals vlees, melk of bijvoorbeeld wit brood. En probeer snelle suikers, zoals koek, croissantjes, snoep etc. echt te vermijden. Concentreer je op producten met vezels en goede voedingsstoffen als groente, fruit, granen, peulvruchten, kip en vis. Wie wil er nu niet in de ochtend een lekkere warme kom met havermout of een smoothie?

Dingen die voor mij werken en misschien ook wel voor jou:

  1. Begin je dag altijd met een ontbijt waar vezels in zitten, zoals havermout met fruit of een smoothie met groente.
  2. Drink veel water gedurende de dag.
  3. Bewegen is belangrijk. Dat betekent niet dat je, zoals ik, 4 dagen per week in het krachthonk moet beulen. Zoek iets wat bij jou past, waar je je goed bij voelt en wat je bijna altijd (we hebben allemaal mindere dagen) met plezier doet. Denk bijvoorbeeld aan wandelen, zwemmen of fietsen.
  4. Eet één keer per dag een bakje rauwkost. Ik ben dol op paprika, komkommer, tomaatjes en wortels!
  5. Laat minimaal een half uur voor het slapen gaan alles vallen (niet letterlijk natuurlijk!), neem een moment voor jezelf. Adem even drie keer rustig in door de neus (positieve energie) en uit door de mond (negatieve energie). Ga lekker douchen, een boek lezen of misschien wel een maskertje nemen. Even geen televisie, telefoon of social media.
  6. En als je dan eindelijk lekker ontspannen in bed ligt, bedenk dan eens waar je energie van kreeg die dag.

energie

Regelmatig geef ik jullie al tips over het bereiden van gezond eten en laat ik zien dat het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn! Download hier mijn dailyplanner en kijk hoe jouw eerste week je afgaat!

Liefs,
Charlie

=========================================================

Direct meer energie door meer variatie in de keuken!

Het is een feit: mijn allereerste boek is er!!!!!

En niet zomaar een boek, er staan 70 makkelijke en gezonde recepten in die zo op tafel staan, met producten die je gewoon in de supermarkt haalt. Ik hou van simpel ;-)

Daarnaast deel ik in mijn boek mijn 10 golden rulez voor meer balans in jouw leven en ik deel ook nog eens praktische tips om je energieniveau te verhogen of stabieler te houden! 

Zoals ik al zei: dit is niet zomaar een boek. Hier vind je alles voor een gezonde leefstijl, meer energie, lekker in je vel zitten en vooral een leven #ECHTINBALANS, waar genieten met een grote G voorop staat!

Ik ben zo trots op het eindresultaat, het is echt een cadeautje in de keuken. En ik hoop dat jij net zo enthousiast wordt van dit boek, dat het een deel wordt van jouw keuken en dat je vooral vaker tijd gaat doorbrengen in de keuken. Want de keuken is MAGISCH! Hier heb je mooie gesprekken, verbind je met elkaar en start je basis: energie!

Een kijkje in mijn boek of bestellen doe je hier ←

Wat vinden zij ervan?

‘Een mooi, overzichtelijk boek dat een goede kijk geeft in het gezonde leven van Charlie.’

Hugo Kennis, televisiekok bij 24Kitchen

‘Geweldig om te zien hoe jij de afgelopen jaren bent gegroeid. Je hebt veel geleerd en veel gedaan. Nu ben je een voorbeeld voor vele anderen en deel je jouw waardevolle kennis in dit boek. Ik hoop dat je er veel mensen mee mag inspireren tot hun mooiste leven!’

Michael Pilarczyk, auteur en mindsetcoach

Lienke de Jong, Dear Good Morning, ochtendgekkie, Boek

‘Ik ben geen keukenprinses maar hou wel van lekker en gezond eten. Ik vind het een boek waarvan ik denk ‘dit kan ik ook maken’. Dat maakt mij enthousiast om aan de slag te gaan, ik bleef bladeren. Super mooi en tof boek!’ 

Lienke de Jong, Dear Good Morning

‘Charlie is een van de meest energieke mensen die ik ken. Haar positieve kijk op het leven is bewonderenswaardig, met haar eerste kookboek deelt ze dat met iedereen.’ 

Danny Jansen, televisiekok bij 24Kitchen en kookboekenauteur

Deel op facebook
Facebook
Deel op pinterest
Pinterest
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op print
Printen

Welkom

Hi,

Vanaf mijn keukentafel deel ik hier heerlijke recepten. Makkelijk en lekker, maar vooral in balans!

Met meer dan 25.000 unieke bezoekers per maand durf ik toch wel te zeggen dat mijn keuken populair is!

Naast recepten deel ik vanaf mijn keukentafel al mijn tips voor meer energie en neem ik je mee op mijn persoonlijke reis naar het recept voor een leven #echtinbalans.

Liefs,
Charlie

winnaar foodblog awards

Bestel hier je Vitaily pakket!

Volg ons op social media

Facebook

Pinterest

YouTube

Instagram

LinkedIn

Gratis maaltijdplanner!

Vind je het ook zo lastig om elke dag weer een gezonde maaltijd te bedenken? Download dan nu mijn gratis maaltijdplanner en je zet dagelijks een gevarieerde maaltijd op tafel!

OVER DE AUTEUR
GERELATEERDE BERICHTEN

1 reactie op “Zo krijg je energie. Do’s & dont’s deel 3”

  1. Avatar

    Zo leuk om te lezen. Ik zit nu met een burn-out en het lijkt wel of ik nu meer lekkere honger heb ( zoals chocolade ). Ik zit vaak gewoon vol van het eten en heb geen honger meer, maar dan wel lekkere honger, moeilijk om er vanaf te blijven, destijds lukte me dat wel (18 kilo kwijt) maar nu is het heel erg moeilijk.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top
Charlie's Kitchen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches