Vorige keer schreef ik een blog over het krijgen van energie door middel van de juiste voeding. Als je deze nog niet hebt gelezen zou ik dat nog wel even doen. Klik hier voor het openen van deze blog.

Voldoende energie hebben begint bij de juiste keuzes maken, onder andere in de keuken. Veel mensen, eigenlijk heel veel mensen, leven van sugarrush naar sugarrush. Van uppers naar downers, van heel veel energie naar totaal geen energie. Een leeg gevoel, als een vaatdoek op de bank! Die piek geef je jezelf door bijvoorbeeld suiker te eten of koffie te drinken maar het gevolg is de downer.

energie

De bloedsuikerspiegel is de hoeveelheid glucose die in ons bloed zit. Heel simpel: hoe meer suiker, hoe hoger deze spiegel wordt. Snappen jullie het? En als jouw bloedsuikerspiegel omhoog schiet, kan deze daarna natuurlijk alleen maar keihard naar beneden donderen.

Een korte uitleg

Ik las laatst een mooi voorbeeld in het boek “Good Food” en denk dat het jullie dan nog duidelijker wordt.

In de oertijd gebeurde het wel eens dat we oog in oog kwamen te staan met een beer op de weg. Dan had je eigenlijk maar twee opties: vechten of wegrennen. Redelijk stressvol, de adrenaline giert door je lichaam en je bent klaar voor actie. Steeds vaker creëren wij onze eigen beren op de weg. Zo hebben we bijvoorbeeld deadlines en leven we in een samenleving waarbij het hebben van stress normaal is. Ik weet niet hoe dit voor jullie is maar voor mij is dit heel herkenbaar! Na het behalen van bijvoorbeeld die deadline zijn we moe en liggen we uitgeput op de bank.

energie

Hoe meer snelle suikers je eet, hoe meer de bloedsuikerspiegel stijgt en dit is te vergelijken met een stressreactie in je lichaam. Maar wij hebben te maken met deze samenleving en hebben nou eenmaal die beren op de weg. Hormonen worden in werking gesteld en ook weer uitgeput. Hormonen hebben ongelooflijk veel invloed op hoe jij je voelt, hoe je eruit ziet, hoe snel je herstelt en nog veel meer.

En dus?

Als je energie wilt krijgen en/of overhouden, je gezond en fit wilt voelen, is het verstandig om het je lichaam zo makkelijk mogelijk te maken. Probeer stress in je lijf, de stress van buitenaf maar ook van binnenuit (suiker), te beperken. Zo raak je niet uitgeput en dat is best handig als je van alles wilt doen. Word bewust van de keuzes die je hebt, zoek iets wat bij jou past en wat werkt!

energie

Volgende keer zal ik een blog schrijven en posten over welke voedingsrichtlijnen ik jou adviseer te volgen voor (nog) meer energie!

Liefs,
Charlie