Zo krijg je meer energie. Do's & dont's deel 1 - Charlie's Kitchen

Zo krijg je meer energie. Do’s & dont’s deel 1

energie

Ik ben altijd moe, ik voel me loom, ik heb weinig energie. Komt dit je bekend voor? Zo krijg je meer energie! Dit is deel 1, later zal ik je meer tips geven.

Wanneer je niet gezond leeft, kan dit invloed hebben op je gezondheid en je energieniveau. Komt het gevoel van energiegebrek jou bekend voor? Kun jij ‘s ochtends amper je bed uit komen of heb je misschien wel elke middag een 4 uur dip? Heel vervelend, maar geloof me, heel veel mensen hebben hier last van. Terwijl gezond eten er juist voor kan zorgen dat je energie hebt om alles te kunnen doen wat jij wilt.

Zo simpel?

Ja, inderdaad. De juiste voeding die bij jou past zal je energie geven, “verkeerde” voeding kost je alleen maar energie. Voeding is de basis van hoe jij je voelt. Je weet wat ze zeggen: wat je eet ben je zelf! Voeding voor je lichaam, voeding voor je cellen en voeding voor je brein. Niet alleen eten om te vullen, maar eten om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen en jou langdurige energie te geven. Ook heb je de juiste voedingsstoffen nodig voor een hormoonhuishouding die in balans is, want die zorgt er deels voor dat je goed slaapt en herstelt. Volgen jullie het nog?

Ik werk zelf best hard in mijn eigen bedrijf. Bedenken en koken van nieuwe recepten, schrijven van blogs, video’s maken voor mijn eigen Youtube kanaal enzovoort. Daarnaast heb ik ook nog een druk sociaal leven vol feestjes en etentjes! Ik kan het me niet permitteren om geen energie te hebben want hoe houd ik dit anders vol? Ik doe wat ik ontzettend leuk vind, dat scheelt natuurlijk een boel maar voeding speelt hierin een hele belangrijke rol. En verder weet ik heel goed wat mij energie geeft en maak daarom de juiste keuzes.

energie

Wat zijn die keuzes dan voor meer energie?

Tuurlijk krijg jij na een glas cola een mega energieboost (bloedsuikerspiegel), dat is logisch. Hoe meer suiker er in een bepaald product zit, hoe groter de sugarrush. De suikerpiek is hoog en daarna komt uiteraard een enorme suikerdip. Heb je een dip, dan heb je teveel suikers binnengekregen en zal je energie flink afnemen.

Voorbeelden van suikers zijn ook de slechte koolhydraten, denk aan bijvoorbeeld wit brood. Lig jij wel eens met je broek half open uit te buiken op de bank na een bord pasta? Probeer daarom altijd voor een volkoren of spelt variant te kiezen! En wat dacht je van die koekjes die je neemt bij de koffie, suiker in de koffie of misschien wel die cruesli door je magere yoghurt bij je ontbijt?

Maar hoe dan?

Het ligt echt aan de keuzes die je maakt gedurende je dag of jouw energieniveau omhoog gaat of juist naar beneden. Het is niet ingewikkeld, het gaat er om dat je naar je lichaam luistert, dat je dips en pieken gaat herkennen en dat je weet wat je kunt doen als je bijvoorbeeld een dip hebt. Begin met het eten van voeding die jou energie geeft. Denk hierbij aan zo min mogelijk bewerkte voeding. Puur natuur, dus geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. Eet niet teveel moeilijk verteerbare producten (zo min mogelijk) zoals vlees, melk of bijvoorbeeld wit brood. En probeer snelle suikers, zoals koek, croissantjes, snoep etc. echt te vermijden. Concentreer je op producten met vezels en goede voedingsstoffen als groente, fruit, granen, peulvruchten, kip en vis.

energie

En dan?

Je mag natuurlijk altijd doen wat je wilt, maar hoe meer je hiermee rekening houdt, hoe sneller jij je energieker zult voelen! Natuurlijk voel je het niet 1 2 3, je lijf gaat eerst opruimen (ontgiften) en wennen aan jouw nieuwe eetpatroon. Je bewust zijn van je patronen, ook van de brandstof die je in jouw lijf gooit, geeft uiteindelijk een goed gevoel. Je kunt echt patronen doorbreken en je leven veranderen, maar dan moet je deze wel eerst herkennen. Wanneer een voedingsmiddel je energie kost, dan weet je dat het niet zo gezond voor je is, dus niet de juiste keuze voor jou op dat moment.

Mag je nu niks meer? Doe niet zo gek! Ik geloof echt in balans, maar als jij een drukke dag hebt en je gaat slecht eten, dan zal dit niet jouw energieniveau bevorderen, in tegendeel zelfs. In het weekend daarentegen maakt het voor jou misschien niet of minder uit als je energielevel wat lager is. Dus ga daarom op zoek naar de balans die voor jouzelf het prettigst werkt.

Kies jij voor eten wat jou energie geeft of wat energie neemt?

energie

Gun jezelf die energie en die gezondheid!

Liefs,
Charlie

=========================================================

Direct meer energie door meer variatie in de keuken!

Het is een feit: mijn allereerste boek is er!!!!!

En niet zomaar een boek, er staan 70 makkelijke en gezonde recepten in die zo op tafel staan, met producten die je gewoon in de supermarkt haalt. Ik hou van simpel ;-)

Daarnaast deel ik in mijn boek mijn 10 golden rulez voor meer balans in jouw leven en ik deel ook nog eens praktische tips om je energieniveau te verhogen of stabieler te houden! 

Zoals ik al zei: dit is niet zomaar een boek. Hier vind je alles voor een gezonde leefstijl, meer energie, lekker in je vel zitten en vooral een leven #ECHTINBALANS, waar genieten met een grote G voorop staat!

Ik ben zo trots op het eindresultaat, het is echt een cadeautje in de keuken. En ik hoop dat jij net zo enthousiast wordt van dit boek, dat het een deel wordt van jouw keuken en dat je vooral vaker tijd gaat doorbrengen in de keuken. Want de keuken is MAGISCH! Hier heb je mooie gesprekken, verbind je met elkaar en start je basis: energie!

Een kijkje in mijn boek of bestellen doe je hier ←

Wat vinden zij ervan?

‘Een mooi, overzichtelijk boek dat een goede kijk geeft in het gezonde leven van Charlie.’

Hugo Kennis, televisiekok bij 24Kitchen

‘Geweldig om te zien hoe jij de afgelopen jaren bent gegroeid. Je hebt veel geleerd en veel gedaan. Nu ben je een voorbeeld voor vele anderen en deel je jouw waardevolle kennis in dit boek. Ik hoop dat je er veel mensen mee mag inspireren tot hun mooiste leven!’

Michael Pilarczyk, auteur en mindsetcoach

Lienke de Jong, Dear Good Morning, ochtendgekkie, Boek

‘Ik ben geen keukenprinses maar hou wel van lekker en gezond eten. Ik vind het een boek waarvan ik denk ‘dit kan ik ook maken’. Dat maakt mij enthousiast om aan de slag te gaan, ik bleef bladeren. Super mooi en tof boek!’ 

Lienke de Jong, Dear Good Morning

‘Charlie is een van de meest energieke mensen die ik ken. Haar positieve kijk op het leven is bewonderenswaardig, met haar eerste kookboek deelt ze dat met iedereen.’ 

Danny Jansen, televisiekok bij 24Kitchen en kookboekenauteur

Deel op facebook
Facebook
Deel op pinterest
Pinterest
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op print
Printen

Welkom

Hi,

Vanaf mijn keukentafel deel ik hier heerlijke recepten. Makkelijk en lekker, maar vooral in balans!

Met meer dan 25.000 unieke bezoekers per maand durf ik toch wel te zeggen dat mijn keuken populair is!

Naast recepten deel ik vanaf mijn keukentafel al mijn tips voor meer energie en neem ik je mee op mijn persoonlijke reis naar het recept voor een leven #echtinbalans.

Liefs,
Charlie

winnaar foodblog awards

Bestel hier je Vitaily pakket!

Volg ons op social media

Facebook

Pinterest

YouTube

Instagram

LinkedIn

Gratis maaltijdplanner!

Vind je het ook zo lastig om elke dag weer een gezonde maaltijd te bedenken? Download dan nu mijn gratis maaltijdplanner en je zet dagelijks een gevarieerde maaltijd op tafel!

OVER DE AUTEUR
GERELATEERDE BERICHTEN
Avondeten

Groentetortilla (ei) met aardappel

Avondeten

Kidsproof: mini pita gevuld met kokos-kipnuggets

spelt, pita, groen
Lunch

Spelt pita met kip en groen

5 reacties op “Zo krijg je meer energie. Do’s & dont’s deel 1”

  1. Pingback: Zo krijg je energie deel 2 - Charlie's Kitchen

  2. Pingback: Salade met linzen en blauwe bessen - Charlie's Kitchen

  3. Pingback: Healthbox surviving the cold - Charlie's Kitchen

  4. Pingback: Zo krijg je energie. Do's & dont's deel 3 - Charlie's Kitchen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top
Charlie's Kitchen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches