Zit jij in team #alwayshungry?

Zit jij in team #alwayshungry?

Heb jij ook altijd honger? De hele dag door de behoefte aan eten? Zit dit jouw energieniveau of afvalproces in de weg? Ik vertel je waarom jij altijd honger hebt!

#alwayshungry

Iedereen heeft dagelijks wel last van een hongergevoel, maar wie zegt dat jouw lichaam dan daadwerkelijk ook behoefte heeft aan eten? Er zijn tal van redenen waarom we een hongergevoel hebben of krijgen en dit kan best lastig zijn bij bijvoorbeeld het proces van afvallen.

Maar dan komen we natuurlijk bij de vraag: wat is honger eigenlijk? Ervaar je dit alleen als je niet eet of ook na het nuttigen van een maaltijd. En wat is honger en wanneer is het trek?

honger, hongergevoel, lichaam, behoefte aan eten

Jouw lichaam geeft een signaal, dit signaal noemen we ook wel ‘honger’. Je hebt op dat moment behoefte aan eten en aangezien voedsel een van onze eerste levensbehoeften is, geeft je lichaam een signaal uit noodzaak.

Ieder lichaam is uniek, maar ieder lichaam heeft wel energie nodig. Simpel voorbeeld: een auto rijdt ook niet zonder benzine. Wij functioneren niet zonder energie en deze energie halen we uit onze voeding of reservevoorraad. Wanneer die energievoorraden opraken gaat ons lichaam op zoek naar energie en daarom geeft ons lichaam dat gevoel van honger aan.

Ik heb zo’n honger. Nee, je hebt trek!

Eigenlijk komt het niet vaak voor dat wij echt honger hebben. Echte honger kan namelijk echt schade aanrichten in ons lichaam. Trek is ook een vorm van honger, alleen is er geen noodzaak om direct te eten. We hebben nog reserve! Jouw hersenen controleren het hongergevoel en verzadiging. En vooral wat je eet heeft invloed op de mate van hongergevoel en verzadiging. Zo staat het gevoel van honger ook sterk in verband met stress, slaapproblemen en de lichaamssamenstelling.

Veel voorkomende redenen waarom jij honger hebt!

Tijdens mijn online programma ‘energiek en in balans’ met Charlie leg ik mijn clienten ook uit hoe belangrijk het is om het lichaam te voeden. Hiermee bedoel ik je lichaam voorzien van alle benodigde voedingsstoffen om optimaal te kunnen functioneren. Simpel voorbeeld: als je veel sport heeft je lichaam meer energie nodig, maar ook eiwitten om te herstellen.

Het gevoel van honger wordt gecontroleerd door dat mooie brein van ons. De hersenen gebruiken verschillende signalen en hormonen om hongergevoel te controleren. Dit gaat iets dieper maar is echt iets wat mij heel erg interesseert. Een van die hormonen is Ghreline (hongerhomoon) dat wordt afgescheiden door onze maagwand. Dus hoe meer hongerhormoon hoe meer… En nog een leuk weetje, bij weinig slaap maken wij meer ghreline aan.

Maar we hebben ook een ik-ben-verzadigd-hormoon, deze noemen we leptine. Dit komt uit onze vetcellen en geven de hersenen een seintje dat wij vol zitten na voldoende brandstof.

Ik ben een emotie-eter

Vaak gaan mensen eten als ze last hebben van emoties. Wist je dat vervelen en gestresst zijn ook een emotie is? Dit is jouw emotionele gewoonte, jij gaat in bepaalde situaties juist eten. Of niet. Dit heeft niks te maken met honger hebben. Dus ben jij je bewust van je eetgedrag? Misschien heb jij wel een patroon van emotie-eten en eet je niet omdat je het echt nodig hebt.

Mijn advies: verzet je nooit tegen een hongergevoel. Ben je op zoek naar iets, dan heb je geen honger maar ben je een emotie-eter. Kies bewust en vraag jezelf af of je dit echt wil of nodig hebt. Een mooie vraag die vaak terugkomt tijdens mijn coaching-sessies: waarom eet je wat je eet?

Een belangrijke tip is daarnaast om voldoende te drinken. Vaak denken we dat we honger hebben, maar vraagt ons lichaam eigenlijk om vocht. Dit kan je makkelijk testen door een kopje thee of water te drinken, heb je na een half uur nog steeds een ‘hongergevoel’, dan kan je iets gaan eten.

Maar wist je dat bepaalde voedingsstoffen je ook een verzadigd gevoel geven? Een maaltijd boordevol eiwitten remt je hongergevoel omdat je daarna goed verzadigd bent. Denk hierbij aan peulvruchten, kip, zuivel of bijvoorbeeld vis. Maar ook vezels spelen een belangrijke rol in het verhaal van het hongergevoel. Ze zorgen er o.a. voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Is deze niet stabiel, dan zal je veel vaker ineens een hongergevoel hebben. Maar ook zorgen vezels voor een voldaan en verzadigd gevoel. Eet jij minimaal 40 gram vezels op een dag?

Hap slik poep

Ken je dat? Van die mannen die hun bord eten zo wegschrokken en daarna zeggen “ik heb nog honger.” Wist je dat jouw spijsvertering al begint in de mond? Daarna gaat deze door in de maag en wordt uiteindelijk alles verwerkt in de darmen. En die vertering in de maag is juist zo belangrijk, want hier bevindt zich het hormoon wat aangeeft of je vol bent of niet. Neem dus de tijd om goed te kauwen op je eten, eet bewust en doe minimaal 15 minuten over een maaltijd.

Dus wil jij werken aan jouw ik-heb-altijd-honger-gevoel? Lees bovenstaande nog eens goed door en vergeet ook niet op te letten op wat je eet. Eet jij voedzame en onbewerkte voeding? Of alleen maar slechte suikers die juist het zogenaamde hongergevoel triggeren? Drink genoeg water, slaap voldoende en richt je op vezels en eiwitten.

Liefs,
Charlie

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

vier × twee =