Je bent zo goed bezig, planning, sporten en alleen maar gezond eten. Aan het einde van de week ga je vol spanning op de weegschaal staan en… shit weer niet afgevallen. Maar waarom niet?

Afvallen

Aan het einde van de dag heb je een voldaan gevoel, je hebt lekker gegeten en ook nog een uurtje gesport. Voor je gevoel heb je alles gedaan wat nodig was om “gezond” te doen. Je kunt niet wachten om straks weer in je oude kleding te passen of misschien wel te shinen in bikini van de zomer.

Ik ga jullie proberen uit te leggen hoe het in z’n werk gaat

Het gaat allemaal om de energiebalans. Want al je eten bestaat uit energie en deze energie drukken we uit in kilocalorieën (kcal). Ik denk dat iedereen die term wel kent. Jij blijft op gewicht als de hoeveelheid energie die je binnenkrijgt gelijk blijft aan de energie die je lichaam verbruikt. Dus het klinkt best logisch als ik jou ga vertellen dat je pas afvalt als je minder energie binnenkrijgt en meer verbruikt.

Dus jij denkt dat je lekker bezig bent, maar je ziet geen verandering en dit komt vaak door de kleine dingen die je zelf niet doorhebt. Daarom heb ik de Daily Planner bedacht.

Schrijf eens echt op wat je allemaal eet

Een voorbeeld

Je staat op je werk een bakkie te doen met collega’s, je hebt je tussendoortje al gehad, maar een collega komt binnen met een super healthy plakje bananenbrood. Hmmm lekker denk je, is toch gezond! Maar waar je niet aan denkt, dat zijn de extra calorieën! Tuurlijk heb je een gezonde keuze gemaakt en niemand wil de hele dag bezig zijn met het tellen van calorieën, maar als je wilt afvallen is dit wel even een eye opener.

Zo denkt je andere collega super gezond te zijn door als tussendoortje 2 rijstwafels met avocado en tomaat te nemen. Yes, super gezond, maar wist je dat 1 avocado bijna 300 calorieën bevat? Haar tussendoortje is meer een volledige lunch geworden. Ik neem bij Albert Heijn altijd de baby avocado’s of ik gebruikt maar een halve en bewaar de andere kant tot de dag erna! Kleine dingen die het verschil voor jou al kunnen maken!

Nog een voorbeeld

En dan die bakjes koffie, je voelt je super goed, je hebt al geminderd met suiker, maar toch gaat er in elk bakje 1 klontje en een scheut melk….

En een geweldig voorbeeld waar ik zelf altijd intrap, het snoepen tijdens het koken! Ik kom uit mijn werk en heb uiteraard enorme trek. Ik duik snel de keuken in om mijn gezonde prakkie klaar te maken, ondertussen ben ik zoekende. Koelkast open, la open en even snuffelen in de andere kastjes. Oeh ik heb nog wat nootjes of een stukje kaas.

Snappen jullie mijn punt? Wees eerlijk tegen jezelf en schrijf op de Daily Planner wat je daadwerkelijk eet als jij echt jouw doel wilt behalen. Al die kleine dingen bevatten namelijk bij elkaar toch een hoop calorieën. En die kunnen er net voor zorgen dat jij niet afval, want je creëert namelijk geen negatieve energiebalans, wat je uiteindelijk wel wilt bij vetverbranding.

Afvallen

Liefs,
Charlie’s Kitchen