Hoe vaak ik hoor dat mensen liever “vetten” laten staan en ze absoluut niet willen eten. Maar ik vind juist dat deze essentieel zijn in een gevarieerd voedingspatroon.

Ten eerste vormen vetten net als koolhydraten en eiwitten een belangrijke brandstof voor ons lichaam. Het geeft ons energie om te leven en te functioneren. Bij verbranding levert 1 gram vet 9 kcal op (koolhydraten en eiwitten leveren per gram 4 kcal). 

Maar hoe zit het ook alweer?

Omdat vetten meer calorieën per gram bevatten dan eiwitten en koolhydraten is de drang om deze te vermijden erg groot.

Het resultaat van laag in vetten zitten is bijvoorbeeld vaak een sneller opkomend hongergevoel, maar dat willen we niet toch? Mensen die laag in vetten gaan zitten eten vaak meer snelle koolhydraten (o.a. suiker) om aan energie te komen. Zoals we ondertussen weten zorgen snel verteerbare koolhydraten voor bloedsuikerpieken die dan weer een hongerstoot veroorzaken, met als gevolg dat men onbewust meer gaat eten en meer calorieën per dag binnenkrijgt.

vetten

Nog een paar belangrijke weetjes over waarom vetten zo gezond zijn

Vetten zijn essentieel voor het functioneren van de hersenen, lichaamscellen, het hart, de zenuwen, longen, ogen, de spijsvertering en het immuunsysteem. Zoals je leest, zijn vetten dus wel degelijk essentieel voor een gezond en slank lichaam. Probeer deze dus nooit te vermijden of te verminderen, maar voeg ze dagelijks toe aan je voedingspatroon. Je kunt hiervoor het beste vetten kiezen als lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, roomboter, olijfolie, avocado, kokosolie, eieren, vlees, vis en noten en zaden.

vetten

Ik ben er van overtuigd dat als je de kennis heb van voeding je ook gevarieerd eet. Dus eiwitten, vetten, koolhydraten, vitaminen en mineralen zorgen er juist voor dat je jouw ideale gewicht bereikt. Wees bewust, durf te leren en vind iets dat bij jou past.

Liefs,
Charlie’s Kitchen