Als we alle verhalen die we lezen moeten geloven, zouden koolhydraten ons dik maken, verslavend werken en overbodig zijn in een gezond voedingspatroon.

Ik ging op onderzoek uit bij Frans J. Kok, levensmiddelen technoloog en professor aan de Wageningen Universiteit. Want wie wat wil weten, moet onderzoek doen!

First things first

Wat zijn koolhydraten eigenlijk?

Net als eiwitten en vetten zijn koolhydraten voedingsstoffen die energie leveren aan ons lichaam. Je vindt ze in graanproducten zoals rijst, pasta, brood, aardappels en peulvruchten, maar ook in zuivel en fruit. Ze worden in ons lichaam omgezet in glucose (suikers). Deze glucose komt terecht bij verschillende lichaamscellen en voorziet onze spieren en onze hersenen van energie.

Van koolhydraten eten word je dik

Je wordt niet zomaar dik van koolhydraten eten! Van teveel calorieën eten wel. Ons lichaam zet koolhydraten om in glucose voor directe energie en in glycogeen om energie te kunnen opslaan (reserve). Alles wat wij niet verteren in ons lichaam of wat als energievoorraad dient, slaat ons lichaam op als vet. We hebben het hier over witbrood, pasta en energiedrankjes. Bij een overschot hieraan zal je niet alleen aankomen maar ook vermoeid raken omdat het je lichaam heel veel energie kost om dit te verteren.

Maar ook kan een overschot leiden tot een slecht gebit. Suikers worden in onze mond omgezet in zuren en hier krijgen we gaatjes van. Zorg dus dat je koolhydraatgebruik in balans is en kies daarbij voor langzame koolhydraten. Langzame koolhydraten vind je bijvoorbeeld in volkorenbrood, volkorenpasta, zuivelproducten, noten, peulvruchten en havermout. Deze laten je bloedsuikerspiegel, in tegenstelling tot snelle koolhydraten, langzaam stijgen waardoor je langer een “vol” gevoel hebt. En daardoor dus minder snel iets anders pakt!

Een dieet zonder koolhydraten is ongezond. Je gaat je eigen spiereiwit als energiebron gebruiken en de vezels hebben we juist hard nodig. Wat vooral relevant is, is wat je erbij eet. Van twee volkorenbroodjes met mager beleg en veel groen word je zeker niet dik.

Koolhydraten (suikers) werken verslavend

Koekjes, snoepjes en chocola: wij willen dat wel elke dag! Dit worden ook wel de snelle koolhydraten genoemd. Bij de verwerking van koolhydraten maakt je lichaam insuline aan. Insuline begeleidt het transsport van glucose naar onze lichaamscellen. Als je dus te snel en te vaak koolhydraten eet, wordt er voortdurend veel insuline aangemaakt. Je bloedsuikerspiegel raakt hierdoor van slag en kent alleen nog maar hoge pieken en diepe dalen. Tijdens een dieptepunt heb je extreme trek in iets zoets, dus bij een overschot aan koolhydraten (suikers) kun je verslaafd raken. We hebben het hier over de snelle koolhydraten, denk ook aan energiehoudende dranken, witbrood en snoepgoed.

Een koolhydraatarm dieet werkt!

Je zult het niet geloven maar een koolhydraatarm dieet werkt, net als ieder ander dieet, als je je er aan houdt. Helemaal schrappen werkt zelfs heel snel, omdat je lichaam geen energie kan halen uit je koolhydraten, haalt je lichaam deze uit vet (vetverbranding). Klinkt goed hé? Ik ben echter van mening dat het niet gezond is!

Een dergelijk dieet mist in de meeste gevallen veel belangrijke vitamines, mineralen en vezels. Daarbij kun je behoorlijk chagrijnig worden omdat je “geen” energie hebt, je kunt verstopt raken door het tekort aan vezels en uit je mond gaan stinken doordat er vet verbrand wordt. Daarnaast wordt vaak geadviseerd veel eiwitten en vetten te eten, maar het teveel eten van eiwitten kan schadelijk zijn voor je nieren. Vetten vergroten de kans op hart- en vaatziekten.

En dus komen we weer terug bij het stukje balans, je lichaam heeft alles nodig in normale verhoudingen.

 

Liefs,
Charlotte