Wat zijn eiwitten? - Charlie's Kitchen

Wat zijn eiwitten?

eiwitten

Ik ga jullie iets meer vertellen over eiwitten. Een zeer belangrijke voedingsstof dat ons lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Koolhydraten leveren energie aan ons lichaam, maar eiwitten worden gebruikt voor het herstel en opbouw van spierweefsel.

Maar wat zijn eiwitten nou precies? Ze worden ook wel proteïnen genoemd. Dat hebben jullie vast vaker gehoord. Het zijn essentiële voedingsstoffen voor de opbouw van onze lichaamseigen eiwitten.

Je zou het misschien niet denken, maar eiwitten komen echt overal in ons lichaam voor. Een eiwit levert aminozuren, dit zijn de bouwstenen voor de proteïnen in ons lichaam. Ze zorgen onder meer voor spierherstel, voor de opbouw van spierweefsel en bloedvaten, voor transport van stofjes door het bloed en voor de stevigheid en beweeglijkheid van ons lichaam. Heel erg belangrijk dus!

Je kunt ze indelen in twee verschillende groepen: plantaardige en dierlijke eiwitten. Plantaardige, goede eiwitten vind je bijvoorbeeld in noten, peulvruchten, groenten en granen zoals quinoa en havermout. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vis, kip, vlees, zuivel en eieren. Deze voedingsmiddelen zijn dus van belang voor een fit, slank en gezond lichaam.

Maar wat is nou het grote verschil?

Het verschil tussen de twee is dat plantaardige proteïnen minder belangrijke aminozuren bevatten dan de dierlijke vorm. De juiste bronnen bevatten niet minder belangrijke aminozuren, ze hebben alleen een andere samenstelling. Daarom is de juiste combinaties maken belangrijk, hier snel meer over.

eiwitten

De 5 belangrijkste voordelen van het binnenkrijgen van voldoende eiwitten

  1. Je lichaam kan niet zonder, want wist je dat eiwitten door elke levende cel in het lichaam wordt gebruikt? Ze worden onder andere gebruikt voor de aanmaak van huid- en spierweefsel, organen, enzymen, hormonen en neurotransmitters voor onze hersenen. Dagelijks een voldoende hoeveelheid binnen krijgen zorgt er dus voor dat je lichaam alle aminozuren heeft om al deze belangrijke functies uit te kunnen voeren.
  2. Je verliest meer vet en minder spieren. Wil je gezond afvallen, focus je dan op vetverlies. Het doel is namelijk om vet te verbranden en spieren te behouden. Een eiwitrijk dieet zorgt er voor dat je meer vet verbrandt, maar je spiermassa behoudt.
  3. Je bent goed verzadigd en hebt minder honger. Om er voor te zorgen dat je lichaam vet gaat verbranden, moet je zorgen voor een calorietekort. Dit kan echter gepaard gaan met een hongergevoel en lekkere trek tijdens het afvallen, wat het volhouden vaak erg lastig maakt. Het eten van meer eiwitten kan hierbij helpen. Ze verzadigen goed en geven je sneller een vol gevoel na een maaltijd. Dit alles zorgt er voor dat je het beter volhoudt en gedurende de dag minder eet. Voordeel!
  4. Je wordt sterker en bouwt meer spiermassa op. Meer spierweefsel betekent meer kracht. Tijdens een krachttraining beschadig je je spierweefsel en heeft het lichaam meer eiwitten nodig om dit beschadigde spierweefsel te herstellen. Spieren bestaan voor een heel groot gedeelte uit eiwitten en het eten van voldoende daarvan stelt je lichaam in staat om meer spiermassa en dus meer kracht op te bouwen. Wees niet bang, je wordt niet in één keer heel erg gespierd of breed, maar je kunt wel een stuk strakker worden.
  5. Je behoudt meer spieren naarmate je ouder wordt. Het is bewezen dat hoe meer spiermassa behouden blijft, hoe kleiner het risico op allerlei aandoeningen

Eiwitten zijn belangrijk voor iedereen

Het zijn de bouwstoffen van je lichaam en een dieet dat bestaat uit voldoende eiwitten zorgt voor een goede gezondheid, gezond gewichtsverlies en betere prestaties.

eiwitten

Eiwitten komen voor in zowel dierlijke als plantaardige producten en hoewel veel mensen hierbij nog steeds hoofdzakelijk denken aan vlees, vis en eieren, zijn er ook heel veel plantaardige bronnen die niet alleen voldoende eiwitten bevatten, maar ook beter zijn voor je gezondheid en het voorkomen van ziektes.

Uitstekende bronnen van eiwitten zijn onder andere: erwten, peulvruchten (soja, bonen, linzen), tofu, tempeh, seitan, havermout, volle granen, noten(pasta’s), eieren, kwark, mager (biologisch) vlees en wilde vis.

Wat werkt het beste voor jou?

Ieder lichaam is anders en iedereen voelt zich ergens anders goed bij. Zoals de meeste mensen weten heb ik PDS, ook wel terug vertaald naar de vorm van luie darmen. Eiwitten worden verteerd in de darmen en dit duurt wel 3 tot 4 uur, een hele opgave dus.

Ik heb gemerkt dat als ik teveel dierlijke eiwitten eet, mijn buik enorm opgezet is, ik heb krampen en voel me leeg. Met leeg bedoel ik energieloos, alle energie gaat naar mijn buik om de boel te kunnen verteren. Daarom vind ik het prettig om de keuze te maken voor de plantaardige vorm, veel groente en fruit!

Als je voor een eiwitshake wilt gaan zorg dan dat je er één kiest met zo weinig mogelijk onzin toevoegingen. Ik gebruik Orangefit, een merk dat staat voor kwaliteit. Nogmaals, kijk waar jij je goed bij voelt en wat bij jou past!

eiwitten

Liefs,
Charlie’s Kitchen

=========================================================

Direct meer energie door meer variatie in de keuken!

Het is een feit: mijn allereerste boek is er!!!!!

En niet zomaar een boek, er staan 70 makkelijke en gezonde recepten in die zo op tafel staan, met producten die je gewoon in de supermarkt haalt. Ik hou van simpel ;-)

Daarnaast deel ik in mijn boek mijn 10 golden rulez voor meer balans in jouw leven en ik deel ook nog eens praktische tips om je energieniveau te verhogen of stabieler te houden! 

Zoals ik al zei: dit is niet zomaar een boek. Hier vind je alles voor een gezonde leefstijl, meer energie, lekker in je vel zitten en vooral een leven #ECHTINBALANS, waar genieten met een grote G voorop staat!

Ik ben zo trots op het eindresultaat, het is echt een cadeautje in de keuken. En ik hoop dat jij net zo enthousiast wordt van dit boek, dat het een deel wordt van jouw keuken en dat je vooral vaker tijd gaat doorbrengen in de keuken. Want de keuken is MAGISCH! Hier heb je mooie gesprekken, verbind je met elkaar en start je basis: energie!

Een kijkje in mijn boek of bestellen doe je hier ←

Wat vinden zij ervan?

‘Een mooi, overzichtelijk boek dat een goede kijk geeft in het gezonde leven van Charlie.’

Hugo Kennis, televisiekok bij 24Kitchen

‘Geweldig om te zien hoe jij de afgelopen jaren bent gegroeid. Je hebt veel geleerd en veel gedaan. Nu ben je een voorbeeld voor vele anderen en deel je jouw waardevolle kennis in dit boek. Ik hoop dat je er veel mensen mee mag inspireren tot hun mooiste leven!’

Michael Pilarczyk, auteur en mindsetcoach

Lienke de Jong, Dear Good Morning, ochtendgekkie, Boek

‘Ik ben geen keukenprinses maar hou wel van lekker en gezond eten. Ik vind het een boek waarvan ik denk ‘dit kan ik ook maken’. Dat maakt mij enthousiast om aan de slag te gaan, ik bleef bladeren. Super mooi en tof boek!’ 

Lienke de Jong, Dear Good Morning

‘Charlie is een van de meest energieke mensen die ik ken. Haar positieve kijk op het leven is bewonderenswaardig, met haar eerste kookboek deelt ze dat met iedereen.’ 

Danny Jansen, televisiekok bij 24Kitchen en kookboekenauteur

Deel op facebook
Facebook
Deel op pinterest
Pinterest
Deel op google
Google+
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op print
Printen

Welkom

Hi,

Vanaf mijn keukentafel deel ik hier heerlijke recepten. Makkelijk en lekker, maar vooral in balans!

Met meer dan 25.000 unieke bezoekers per maand durf ik toch wel te zeggen dat mijn keuken populair is!

Naast recepten deel ik vanaf mijn keukentafel al mijn tips voor meer energie en neem ik je mee op mijn persoonlijke reis naar het recept voor een leven #echtinbalans.

Liefs,
Charlie

winnaar foodblog awards

Bestel hier je Vitaily pakket!

Volg ons op social media

Facebook

Pinterest

YouTube

Instagram

LinkedIn

Gratis maaltijdplanner!

Vind je het ook zo lastig om elke dag weer een gezonde maaltijd te bedenken? Download dan nu mijn gratis maaltijdplanner en je zet dagelijks een gevarieerde maaltijd op tafel!

OVER DE AUTEUR
GERELATEERDE BERICHTEN
Scroll naar top
Charlie's Kitchen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches