Ik ga jullie iets meer vertellen over eiwitten. Een zeer belangrijke voedingsstof dat ons lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Koolhydraten leveren energie aan ons lichaam, maar eiwitten worden gebruikt voor het herstel en opbouw van spierweefsel.

Maar wat zijn eiwitten nou precies? Ze worden ook wel proteïnen genoemd. Dat hebben jullie vast vaker gehoord. Het zijn essentiële voedingsstoffen voor de opbouw van onze lichaamseigen eiwitten.

Je zou het misschien niet denken, maar eiwitten komen echt overal in ons lichaam voor. Een eiwit levert aminozuren, dit zijn de bouwstenen voor de proteïnen in ons lichaam. Ze zorgen onder meer voor spierherstel, voor de opbouw van spierweefsel en bloedvaten, voor transport van stofjes door het bloed en voor de stevigheid en beweeglijkheid van ons lichaam. Heel erg belangrijk dus!

Je kunt ze indelen in twee verschillende groepen: plantaardige en dierlijke eiwitten. Plantaardige, goede eiwitten vind je bijvoorbeeld in noten, peulvruchten, groenten en granen zoals quinoa en havermout. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vis, kip, vlees, zuivel en eieren. Deze voedingsmiddelen zijn dus van belang voor een fit, slank en gezond lichaam.

Maar wat is nou het grote verschil?

Het verschil tussen de twee is dat plantaardige proteïnen minder belangrijke aminozuren bevatten dan de dierlijke vorm. De juiste bronnen bevatten niet minder belangrijke aminozuren, ze hebben alleen een andere samenstelling. Daarom is de juiste combinaties maken belangrijk, hier snel meer over.

eiwitten

De 5 belangrijkste voordelen van het binnenkrijgen van voldoende eiwitten

  1. Je lichaam kan niet zonder, want wist je dat eiwitten door elke levende cel in het lichaam wordt gebruikt? Ze worden onder andere gebruikt voor de aanmaak van huid- en spierweefsel, organen, enzymen, hormonen en neurotransmitters voor onze hersenen. Dagelijks een voldoende hoeveelheid binnen krijgen zorgt er dus voor dat je lichaam alle aminozuren heeft om al deze belangrijke functies uit te kunnen voeren.
  2. Je verliest meer vet en minder spieren. Wil je gezond afvallen, focus je dan op vetverlies. Het doel is namelijk om vet te verbranden en spieren te behouden. Een eiwitrijk dieet zorgt er voor dat je meer vet verbrandt, maar je spiermassa behoudt.
  3. Je bent goed verzadigd en hebt minder honger. Om er voor te zorgen dat je lichaam vet gaat verbranden, moet je zorgen voor een calorietekort. Dit kan echter gepaard gaan met een hongergevoel en lekkere trek tijdens het afvallen, wat het volhouden vaak erg lastig maakt. Het eten van meer eiwitten kan hierbij helpen. Ze verzadigen goed en geven je sneller een vol gevoel na een maaltijd. Dit alles zorgt er voor dat je het beter volhoudt en gedurende de dag minder eet. Voordeel!
  1. Je wordt sterker en bouwt meer spiermassa op. Meer spierweefsel betekent meer kracht. Tijdens een krachttraining beschadig je je spierweefsel en heeft het lichaam meer eiwitten nodig om dit beschadigde spierweefsel te herstellen. Spieren bestaan voor een heel groot gedeelte uit eiwitten en het eten van voldoende daarvan stelt je lichaam in staat om meer spiermassa en dus meer kracht op te bouwen. Wees niet bang, je wordt niet in één keer heel erg gespierd of breed, maar je kunt wel een stuk strakker worden.
  2. Je behoudt meer spieren naarmate je ouder wordt. Het is bewezen dat hoe meer spiermassa behouden blijft, hoe kleiner het risico op allerlei aandoeningen

Eiwitten zijn belangrijk voor iedereen

Het zijn de bouwstoffen van je lichaam en een dieet dat bestaat uit voldoende eiwitten zorgt voor een goede gezondheid, gezond gewichtsverlies en betere prestaties.

eiwitten

Eiwitten komen voor in zowel dierlijke als plantaardige producten en hoewel veel mensen hierbij nog steeds hoofdzakelijk denken aan vlees, vis en eieren, zijn er ook heel veel plantaardige bronnen die niet alleen voldoende eiwitten bevatten, maar ook beter zijn voor je gezondheid en het voorkomen van ziektes.

Uitstekende bronnen van eiwitten zijn onder andere: erwten, peulvruchten (soja, bonen, linzen), tofu, tempeh, seitan, havermout, volle granen, noten(pasta’s), eieren, kwark, mager (biologisch) vlees en wilde vis.

Wat werkt het beste voor jou?

Ieder lichaam is anders en iedereen voelt zich ergens anders goed bij. Zoals de meeste mensen weten heb ik PDS, ook wel terug vertaald naar de vorm van luie darmen. Eiwitten worden verteerd in de darmen en dit duurt wel 3 tot 4 uur, een hele opgave dus.

Ik heb gemerkt dat als ik teveel dierlijke eiwitten eet, mijn buik enorm opgezet is, ik heb krampen en voel me leeg. Met leeg bedoel ik energieloos, alle energie gaat naar mijn buik om de boel te kunnen verteren. Daarom vind ik het prettig om de keuze te maken voor de plantaardige vorm, veel groente en fruit!

Als je voor een eiwitshake wilt gaan zorg dan dat je er één kiest met zo weinig mogelijk onzin toevoegingen. Ik gebruik Orangefit, een merk dat staat voor kwaliteit. Nogmaals, kijk waar jij je goed bij voelt en wat bij jou past!

eiwitten

Liefs,
Charlie’s Kitchen