Kan jij stoppen met eten wanneer je vol zit? Eet jij gewoon wanneer je honger hebt? Ben jij altijd jaloers op mensen die gewoon eten op gevoel? Heb jij een haat liefde relatie met eten? Denk jij soms: was ik maar een normale eter?

Was ik maar een normale eter

Ik denk dat er een grote kans bestaat dat, wanneer jij deze tekst leest en wanneer jij mijn site bezoekt, je waarschijnlijk bezig bent met afvallen of een gezonde leefstijl. Vind jij jezelf een normale eter? Normale eters zijn in mijn optiek mensen die eten wanneer ze fysiek honger hebben en stoppen wanneer ze vol zitten. Luisteren naar je lichaam, niks meer niks minder.

Het begint allemaal bij een gedachte…

Wist je dat dit te maken heeft met een wisselwerking van je gedachten, (gebrek aan) liefde voor jezelf, zelfacceptatie, verlangens en dat dat vervolgens tot uiting komt in eten?

Iedereen kan een normale eter worden. De één is een wat ‘gezondere’ eter dan de ander. Ik ga jou vandaag vertellen hoe jij een normale eter kunt worden. Waarom? Ik gun dit oprecht aan iedereen!

Waar het op neerkomt is, dat je simpelweg eet wanneer je honger hebt en stopt wanneer je vol zit. Deze simpele basis wordt enorm verstoord wanneer er zich ineens mensen gaan bemoeien met wat wel/niet gezond is voor je. Je kent ze wel, die mensen die denken jou te kunnen vertellen hoe je moet leven. Ik noem wat voorbeelden om het begrijpend te maken:

  • Je moet 6 keer per dag eten
  • Sla geen ontbijt over, dit is slecht
  • Van brood word je dik etc.

Hierdoor ga je niet meer eten naar de behoefte van je lichaam, maar naar regels die daar compleet los van staan. Doe waar jij je goed bij voelt, iedereen is anders. Ik geloof echt oprecht dat ieder lichaam anders is en iedereen zijn eigen behoeftes heeft door verschillende factoren.

Ook is het belangrijk om het verschil te begrijpen wanneer er sprake is van fysieke honger of emotionele honger. Bij fysieke honger is er een biologische drang naar voedsel omdat je lichaam voedingsstoffen nodig heeft. Je kunt dit vaak fysiek voelen door een rommelende maag, een suf gevoel en soms een heel slecht humeur. Wanneer je wat eet, trekt dit vrij snel weg.

En dan hebben we ook nog emotionele honger. Je eet niet omdat je honger hebt maar omdat je je verveelt, verdrietig bent, alleen voelt etc. Herkenbaar? Reageren op deze honger met eten, kan leiden tot schuldgevoel en zelfhaat. En hier wordt niemand uiteindelijk blij van. Er ontstaat frustratie en een gevoel van falen. Een verstoorde relatie met eten.

Hoe krijgen we controle over beide?

  • Zeg doei tegen het dieet

Om een ‘normale eter’ of een ‘emotionele eter’ te worden, kun je geen dieet volgen. Het staat voor alles waar een dieet niet voor staat. Let wel, zodra je hierop overgaat kan het zijn dat je eerst een periode nodig hebt om in balans te komen en je meer ‘lekkers’ zult eten dan je jezelf voorheen toestond. Dit heb ik zelf ook meegemaakt. Dit heet patronen doorbreken.

  • Als je honger hebt heb je honger
  • Gezond of ongezond, het maakt niet uit

Er bestaat niet één voedingsmiddel dat alleen maar gezond of ongezond is. Omdat deze termen voor iedereen samenhangen met iets anders. Vergeet alle labels met ‘goed’ / ‘fout’ / ‘gezond’ / ‘ongezond’! EN jij wordt niet een beter of slechter mens door hetgeen je eet. Goed gelezen?

Jij wordt niet een beter of slechter mens door het geen je eet

En minstens zo belangrijk…

  •  Als je vol zit stop dan gewoon

Eten is fantastisch, het liefste doen we het de hele dag, maar respecteer jezelf en je verzadigingsgevoel door te stoppen wanneer je voldoende hebt gehad. “Voldoende” is een signaal dat je voelt. Wellicht zul je dit in het begin totaal niet herkennen, maar als je echt een emotionele eter bent dien je door het proces te gaan om te achterhalen wanneer je voldoende hebt gegeten voor je lichaam.

  •  Welk eten maakt jou gelukkig

Het maakt niet uit hoe ‘gezond’ of ‘ongezond’ iets is. Als jij er zo nu en dan gelukkig van wordt om een pizza, burger, ijs, taart of wat dan ook te eten, moet je dat lekker doen! GO FOR IT!

  •  Omarm je gevoelens

Je gevoelens zijn er niet om weggegeten te worden, dat kan namelijk helemaal niet. Je gevoelens zijn er om je duidelijk te maken dat er iets niet klopt in je leven of dat er iets is gebeurd die dag. Wat is er gebeurd dat jij je zo voelt? Wat kan ik eraan doen dat ik me niet meer zo voel? En wat heb ik daarvoor nodig? Wie heb ik daarvoor nodig?

Door op deze manier vragen te stellen aan jezelf reken je af met je emotionele bui. Door dit niet te doen en te gaan eten, negeer je je gevoel en voel je je achteraf meer dan slecht. Uiteindelijk is het een kwestie van ‘de gewoonte veranderen’.

normale eter

Begin jij vandaag nog?

De keus is aan jou. Ga je echt werken aan jezelf, jezelf en je lichaam leren kennen? Dit is niet iets voor iedereen misschien, maar de keuze ligt bij jou. Stop simpelweg met jezelf restricties opleggen, heb liefde voor jezelf, respect tegenover je gevoelens etc. Heb geduld, neem de tijd om te ontwikkelen en ga op avontuur. Het avontuur naar een gezond en energiek leven.

Wees eerlijk naar jezelf. Hoe gelukkig ben je nu met je relatie met voeding?

Het maakt niet uit wat voor levensstijl je hanteert. Als je gelukkig bent, is dat het waard en hoef je niets te veranderen en al helemaal geen verantwoording af te leggen aan anderen.

Liefs,
Charlie