Deze wafels van havermout zijn heerlijk, wanneer je de tijd te hebt om te bakken, al doet je ijzer al het zware werk….. In het weekend of op je vrije ochtend.

Heb je een glutenallergie of intolerantie, gebruik dan glutenvrij meel, zoals in onderstaand recept. Van dit recept bak je 6 tot 8 heerlijke wafels. Ideaal dus, want je hebt een extra portie voor de volgende dag!

Dit recept komt uit het het boek “Hippie Lane”geschreven door Taline Gabrielian. Zij heeft werkelijk een fantastisch account op Instagram en haar boek is een plaatje in je keuken en om naar te kijken! Zachte pastelkleuren, prachtige foto’s en heerlijke inspiratie.

Ina is dol op zoete recepten!

Wafels van havermout

Wat heb je nodig:
(voor 6 tot 8 wafels)

  • ½ cup (glutenvrije) havermout/ -vlokken
  • ½ cup boekweitmeel
  • 2 eetlepels lijnzaadmeel (maal lijnzaad even in het opzetstuk van de staafmixer)
  • 2 eetlepels amandelmeel (dit maakt extra smeuïg, havermeel kan ook!)
  • 1 eetlepel bakingsoda
  • snuf zout
  • 1 ½ cup amandelmelk (of andere plantaardige melk)
  • ½ cup water
  • kokosolie

Lekkere maar vooral toffe toppings:

  • vers fruit, zoals banaan, rood fruit
  • kokosvlokken
  • quinoapops

Natuurlijk kun je zelf kiezen wat jij lekker vindt op jouw wafels!

  1. Meng de havervlokken, het boekweitmeel, lijnzaadmeel en amandelmeel met de bakingsoda en snuf zout en voeg dan de plantaardige melk en het water toe.
  2. Wanneer je beslag te dun is, voeg dan wat meer havervlokken of havermout toe totdat die iets steviger is.
  3. Vet je wafelijzer in met wat kokosolie en bak je wafels in ongeveer 5 minuten gaar. Kijk na 5 minuten of je wafels een bruin kleurtje hebben gekregen en haal ze dan uit het ijzer. Pas op, deze is heet!
  4. Top ze af met vers fruit, wat kokosvlokken en bijvoorbeeld quinoapops. Dat laatste vind ik leuk, maar gebruik gewoon dat wat je in je keukenkastje hebt liggen.

wafels

Enjoy your waffles!

Liefs,
Charlie & Ina

P.S.: Benieuwd wie Ina is? (lees hier).