Start nu en voel je van de zomer gelukkig. Niet zo’n beste titel maar laten we eerlijk zijn.. zo denken de meeste mensen wel! Het nieuwe jaar is begonnen en iedereen wil nu toch echt keihard gaan werken aan hun zomerlijfje. Ja, ik heb het over die killerbody, iedereen heeft er een mening over, maar stiekem wil iedereen het.

Iedereen gaat massaal op dieet

Hoeveel mensen raken niet in paniek bij het idee om over een paar maanden weer rond te moeten huppelen in een bikini. Nieuwe start, nieuw dieet. En ik ben van mening dat elk dieet werkt, als je je er aan houdt. Of het gezond is… dat is een ander verhaal.

Waarom verander je niet jouw levensstijl waardoor je niet meer voor deze ongelukkige keuzes komt te staan?

dieet

Wees het hele jaar gelukkig met je lichaam

Verantwoorde voeding en goede training zijn belangrijk voor een fit en energiek lichaam. Volg geen dieet, je hebt geen dieet nodig als je een gezonde leefstijl creëert die bij jou past. Ook niet als je net begint met afvallen, hoeveel kilo je ook kwijt wilt. Juist door langzaam af te vallen op een gezonde manier, zorg je voor blijvend gewichtsverlies.

Eet gezond, kies bewust en geniet!

Zorg er voor dat je dingen eet die je lekker vindt, eet voedsel dat je een voldaan gevoel geeft en gun jezelf gewoon ook af en toe iets lekkers. Jullie lezen het goed, je mag best nog wel iets “ongezonds” eten. Daar kun je je echt gelukkig door voelen. Dit heet balans, en zelfs dan val je nog af. Kies een moment op de dag dat je wel een klein, lekker ongezond snackje mag, en geniet hier intens van!

dieet

Ga niet op dieet, het heeft geen zin en je raakt teleurgesteld in jezelf. Laten we beginnen bij je voedingspatroon, gooi deze om, stop met het eten uit pakjes en kies bewust voor verse producten.

Sla geen maaltijden over, al helemaal niet als je veel sport. Net zoals een auto benzine nodig heeft om te kunnen rijden heb jij voeding nodig om te kunnen functioneren. Voeding wordt door je lichaam omgezet in energie en hierdoor kun jij presteren. Veel te weinig eten zorgt er in het begin voor dat je afvalt, maar daarna komt je lichaam in de spaarstand.

Zoek een sport die bij je past

dieet

Zoek een sport die je leuk vindt en zoek een trainingsmaatje. Samen trainen is niet alleen leuker, het zorgt ook voor meer motivatie en je hebt een stok achter de deur. Ik vond krachttraining altijd vreselijk en dan ook nog eens alleen… heel saai! Maar krachttraining heeft mij wel geholpen bij het behalen van mijn doelen. En natuurlijk mijn trainingsmaatje Dylon die elke ochtend met een big smile klaar staat om samen te sporten.

Er zijn veel discussies over of je nu meer calorieën verbrandt bij kracht- of bij duurtraining. De meeste mensen staan uren op de crosstrainer om maar extra calorieën te verbranden. Als je aan krachttraining doet is vooral de dagen erna je verbranding veel hoger. Het zorgt er voor dat je sterker wordt en dat je spieren zich ontwikkelen. Maar om die spieren te ontwikkelen, wat kan leiden tot strakker worden, heb je energie nodig. Energie zijn calorieën, dus blijf eten en sla geen maaltijden over.

Maar ik wil lekker zweten!

Om toch nog even lekker te zweten kun je een intervaltraining toevoegen. Je werkt een korte tijd in een hoog tempo. Hierdoor gebruikt je lichaam meer zuurstof en verbrand je meer calorieën. Dit is overigens hetzelfde bij krachttraining, de combinatie is daarom ook perfect. Train hard genoeg, ga 2 à 3 keer per week om de resultaten te boeken die jij wilt bereiken. Zorg dat je gemotiveerd blijft door een trainingsbuddy, een nieuw schema of een andere workout.

Maar rust is net zo belangrijk

Nu zijn er mensen die dit lezen en meteen morgen het roer omgooien. Niet 2 à 3 keer per week sporten, nee meteen 5 keer per week diehard beulen in de gym. Niet heel erg handig want je lichaam moet ook herstellen. En daarnaast ga je dit echt niet volhouden en voel je je vervolgens weer ongelukkig. Weer niet volgehouden… En met rust bedoel ik niet alleen een dag niet sporten. Zorg dat je voldoende slaapt!

dieet

Wandelen is gezond

Wandelen is helemaal niet saai en kan behoorlijk veel positieve invloed hebben op je lichaam. Je verbrandt natuurlijk de nodige calorieën, maar er zijn nog meer lichamelijke en mentale voordelen. Het maakt je hoofd leeg en de frisse lucht geeft je energie. Lees alle voordelen van wandelen in mijn blog “woensdag wandel“.

gelukkig

Maar dan komen we toch weer terug op het belangrijkste onderdeel

Voeding is het allerbelangrijkste. Als jij je lichaam niet geeft wat het nodig heeft, dan kun je ook niet optimaal presteren. Bij een gezonde leefstijl zorg je dat je belangrijke voedingsstoffen als vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Zorg ook dat je de basis kennis hebt. Je kunt hierover allerlei informatie vinden op mijn website en die van anderen. Waarom eet je nu eigenlijk dat wat je eet? Er zijn een aantal standaard richtlijnen voor de verhouding van koolhydraten, eiwitten en vetten, maar je kunt hiervoor ook aan de slag met een foodcoach (ik).

dieet

Nu komt er wel heel veel informatie op je af in deze blog, hoe ga je dit aanpakken? Simpel, plannen! Om helderheid te creëren moet je zorgen dat de mist weggaat. Dit doe je door middel van plannen, maak een duidelijk plan voor jezelf. Wanneer heb je tijd om boodschappen te doen en de voorbereidingen te treffen voor jouw gezonde maaltijden? Wanneer kun je sporten? Download nu gratis mijn “Daily Planner“.

Alles is een mindset!

Denk aan de voordelen die deze gezonde leefstijl jou gaan brengen, voor nu maar ook voor later. Kleine stapjes brengen grote dingen! Maak je niet druk als het niet snel genoeg gaat, laat je niet gek maken door dat stomme cijfer op de weegschaal en onthoud dat het gaat om de verandering. Je gaat je gelukkiger voelen, want je gaat een sport doen die je leuk vindt en je gaat dingen eten die je lekker vindt. Dit zorgt voor positieve energie en dat geeft weer een geluksgevoel.

“Jezelf accepteren”

Oei, dat klinkt best eng hé? Je bent misschien bang dat acceptatie gelijk staat aan opgeven. Hoe is het überhaupt mogelijk om jezelf te accepteren en nog steeds te streven naar ‘beter’? Dat kan zeker door je mindset te veranderen.

Doe het voor jezelf en niet voor een ander!

Het meest toffe dat zal gebeuren wanneer je jezelf begint te accepteren is dat je je doelen ineens vanuit een hele andere plek gaat benaderen. Met je doelen bedoel ik, afvallen, fitter worden, mooier worden, strakker worden etc… Vanuit een plek van zelfliefde in plaats van zelfhaat. De uitkomsten hiervan zullen ook compleet anders zijn.

Wanneer je met een ongelukkig gevoel werkt aan jouw doelen zul je de keuzes wat betreft voeding en sporten als straf voelen. Het geeft je een gevoel van moeten en niet een bewuste verandering waar jij je goed door voelt.

dieet

Ik hoop dat ik jullie zo een beetje op weg heb geholpen naar een happy new you!

Liefs,
Charlie’s Kitchen