Ik heb iets nieuws in de wereld gegooid, namelijk “foodtalk”. Ik deel vaak mijn recepten met jullie en zo hoop ik jullie natuurlijk te inspireren.

Soms reageren jullie heel erg enthousiast en soms iets minder. Zo gebeurde dat ook een aantal weken geleden waar ik margarine gebruikte, jullie reageerden massaal negatief.

Dit heeft mij aan het denken gezet

Want waar zijn deze reacties op gebaseerd? En hoe staat het er nu voor in de wereld van roomboter en margarine? Wat is gezonder? Ik ging op onderzoek uit en besprak dit met mijn toppers tijdens een heerlijke lunch! Ik had 2 vriendinnen over de vloer, namelijk Kirsten en Josina. Kirsten woont samen met haar vriend in Haarlem, houdt van lekker eten, maar vindt balans erg belangrijk. Als ze iets op haar brood wil smeren gebruikt ze eigenlijk altijd roomboter. Dit is immers de meest gezonde keus, toch?

Daarnaast hebben we Josina, moeder van een huis vol kids en waar flink wat boterhammen gesmeerd worden. Zelf eet ze geen brood, maar is ze bijvoorbeeld wel gek op zelf iets bakken of wraps met een lekker smeersel. Beiden zijn opgegroeid met het idee dat margarine en boter gewoon slecht is. Komen we weer terug bij de vraag: waarop is dit idee gebaseerd?

foodtalk

Eten jullie wel eens roomboter of margarine?

Jarenlang smeerden veel mensen alleen maar margarine op hun brood en liet men roomboter gewoon links liggen. Omdat margarine, of beter gezegd halvarine, minder verzadigde vetten en calorieën bevat. Maar wat is nu wel en niet goed voor ons lichaam?

Josina: ik eet geen brood en probeer vet te vermijden.

Ikzelf vind vet toch wel een breed begrip. Er bestaat verzadigd vet, onverzadigd vet en dan is er ook nog transvet. Vroeger was de boodschap duidelijk: onverzadigd vet was goed en verzadigd vet slecht. Roomboter bevat voornamelijk verzadigd vet en was daarom een tijd uit den boze. Margarine daarentegen bevat relatief veel onverzadigd vet. Daar kwam nog eens bij dat margarine en halvarine minder vet bevatten dan roomboter, dus iedereen begon massaal te smeren met margarine. En laten we eerlijk zijn, volgens mij deden veel mensen het toch vooral vanwege de calorieën. Transvetten zijn onverzadigde, vloeibare vetten, die industrieel worden omgezet in harder vet en dat je vooral in gebak, koek en frituurvet vindt. Deze moet je gewoon zoveel mogelijk vermijden: het slechtste van het slechtste in het kort gezegd.

 

Ik trok de supermarkt leeg en nam samen met hen alles door

We hebben allemaal vet nodig. Een teveel is natuurlijk niet goed, maar ons lichaam zet vet om in energie, en energie is nodig voor vrijwel alle processen in het lichaam. Daarnaast is vet belangrijk als bouwstof want veel weefsels in het lichaam, zoals hersenen en lever bestaan voor een groot deel uit vetten.

Vet levert ook de vet-oplosbare vitamines A, D, E en K. Sommige vetten kan ons lichaam zelf aanmaken, andere niet. Als je de vetten niet zelf kunt aanmaken, maar wel nodig hebt, is het belangrijk om deze via je voeding binnen te krijgen. Vaak halen we een beetje van deze vetten uit dierlijke voeding zoals zalm of haring (EPA en DHA vetten zijn in feite geen essentiële vetten, maar omzetting in het lichaam gaat heel inefficiënt). Echt essentieel zijn de plantaardige Omega 3 en 6 vetten. Deze kun je vinden in verschillende bronnen. Walnoot(olie), lijnzaad(olie) of bijvoorbeeld koolzaad(olie) zijn hier een mooi voorbeeld van.

Maar er zijn nog zoveel vragen

Josina: kunnen we dan beter boter of margarine nemen?

Kirsten: veel margarines bevatten toch alleen maar transvetten?

Persoonlijk ben ik van mening dat transvetten nog steeds uit den boze zijn. Dit wordt ook onderschreven door wereldwijde voedingsonderzoeken. Gelukkig bevatten de margarines in Nederland al meer dan 20 jaar vrijwel geen transvet meer, kwamen we vandaag achter. Het is jammer dat we dit niet (meer) op de verpakking kunnen nalezen, maar het mag wettelijk gezien niet meer in de voedingswaardentabel worden opgenomen.

Overigens houdt momenteel 95 tot 99% van de Nederlandse bevolking zich aan het advies om minder dan 1% van al je dagelijkse calorieën uit transvet te halen. De meeste mensen krijgen dus niet teveel transvetten binnen via hun voeding.

 

 

Charlie: ik vind de smaak ook gewoon heel erg belangrijk, zullen we er een paar gaan testen? 

Het probleem van roomboter is het verzadigde vet. Dit kan het cholesterolgehalte in het bloed verhogen. Dat is inderdaad niet gezond, maar ook geen mega probleem, zolang je er niet teveel van eet.

Wat ik adviseer is, om naast naar vetten en calorieën, ook te kijken naar de smaak van verschillende producten én hoe snel die producten je een vol gevoel geven. Zeker belangrijk! Een volvet product heeft vaak meer smaak. En als iets vullend is eet ik er vaak wat minder van. Zo ervaar ik dat ook met roomboter.

Maar op onze tafel stonden meerdere producten van Becel. Alle drie waren we onder de indruk van de nieuwe producten.

Plantaardig betekent ook een stukje liever zijn voor deze aardbol

Want waarom eten we niet wat meer plantaardig? De basis van Becel bestaat uit een mix van ondermeer koolzaad-, lijnzaad- en zonnebloemolie. Daaraan is nu ofwel walnootolie, kokos- en amandelolie of avocado- en limoenolie toegevoegd en dit zorgt naar mijn mening voor een echte smaaksensatie. Maar dan hebben we dus ook een plantaardige margarine met een mooie ingrediëntenlijst waar weinig op aan te merken is.

Wist je dat het…

  • 100 % plantaardig en dus vrij van dierlijke ingrediënten is
  • Vrij van kunstmatige kleur- of smaakstoffen is
  • Vrij van conserveermiddelen is
  • Lactosevrij is
  • Glutenvrij is
  • Rijk aan Omega 3 is
  • Het eenVeganistische keurmerk (V-keurmerk)heeft en dus is goedgekeurd door de Vegetariërsbond

Josina: ik vind dat alle producten die op tafel stonden prima passen in een gezonde leefstijl waarin balans voorop staat! Helemaal ook de wraps met kip die je vandaag gemaakt hebt. Mijn favoriet is toch wel de Becel 100% met walnotenolie. En mijn man blijft blij worden van de Becel Original, die hij dagelijks op zijn brood smeert.  

Kirsten: dit is echt genieten met wat extra smaak zeg! Vooral Becel met avocado- en limoenolie. Al vond ik de kokosvariant ook super lekker. Hebben we hagelslag in huis?

Ik word hier blij van

 

Charlieik ben ontzettend blij dat Becel heeft gekozen voor een nieuwe stijl. De verpakkingen zien er vrolijk en uitnodigend uit. Daarbij staan op de ingrediëntenlijst mooie producten en maken ze ons ervan bewust dat plantaardig beter is voor onze gezondheid maar ook voor de aardbol. 

Tot zover de eerste foodtalk. Ik ben benieuwd!

Heb ik een iets duidelijker beeld voor jullie geschetst? Ik ben ontzettend benieuwd hoe jullie hierin staan? Hebben jullie deze producten al gezien, geproefd of er over gehoord?

Liefs, Charlie

PS: Dit bericht is gesponsord, benieuwd wat dit inhoud? Lees hier “Bloggen en geldverdienen deel 1” en “deel 2