De eerste verschijnselen van een burn-out

De eerste verschijnselen van een burn-out

Dat je een burn-out niet van de ene op de andere dag krijgt weet ik als geen ander. Klachten die je niet herkent, die je vaag vindt of die je negeert. Ervaar jij ook veel spanning en stress en ben jij benieuwd of je misschien ook tegen een burn-out aan zit? Ik beschrijf voor jou de eerste verschijnselen in de hoop dat jij er wel op tijd bij bent.

Een burn-out sluipt erin

Ik schreef weken terug een blog over de dokter die constateerde dat ik een burn-out heb (lees hier), hoe ik hiermee omga (lees hier) en ik schreef een hele persoonlijke blog hoe mijn burn-out echt voor mij voelt (lees hier).

burn-out

Ons lichaam begint adrenaline aan te maken wanneer we in gevaar zijn. Adrenaline is een hormoon dat zorgt dat we alert worden. Mensen die tegen een burn-out aan zitten of er middenin, produceren veel adrenaline. Je ervaart veel stress en je lichaam zit continue in de overlevingsmodus.

Om die continue spanning en stress, en bij sommige mensen zelfs paniek, onder controle te krijgen gaat men vaak meer alcohol nuttigen of roken. Of vanuit emotie vaak heel veel eten of juist heel weinig. Het libido is zeer laag, sociaal doen kost teveel energie en vaak wordt er veel koffie gedronken. Je denkt dat je energie hebt, wat niet zo is, en uitputting van het lichaam en de nieren is het resultaat.

De verschijnselen

Je begint je vervreemd te voelen van jezelf en je zelfvertrouwen daalt meer en meer. Fysiek zijn er verschillende kenmerken die kunnen optreden. Je slaap is minder van kwaliteit (minder diep), je voelt je vaak opgejaagd, je ervaart misschien hartkloppingen of pijn op de borst, buikpijn en hoofdpijn en je hebt een lage weerstand. Het lichaam doet daarom pijn, denk aan je spieren en gewrichten. Vaak gaat dit samen met emotionele reacties, snelle irritatie, onzekerheid, woede-aanvallen, huilbuien en stemmingswisselingen.

Vaak kom je in een ontkenningsfase. Niet gek, want dit is ons beschermingsmechanisme bij verandering van gedrag. Door de onzekerheid en extreme vermoeidheid trek je je steeds vaker terug. Keuzes maken is al teveel, je voelt je hopeloos, hulpeloos en leeg. Je wordt overspoeld door woede, zelfmedelijden en eenzaamheid. Ook voel je je misschien tot last bij anderen en ga je je daarom steeds meer terugtrekken. Je wordt minder sociaal. Dingen die jij eerst zo leuk en belangrijk vond staan ver van je bed, je voelt je vervreemd van jezelf en weet soms niet meer wat goed of slecht is. Je negatieve houding groeit en soms komen hier angstaanvallen en depressieve gevoelens bij kijken. Geestelijke uitputting is het gevolg.

Herkenbaar?

Als je deze blog leest en je herkent heel veel dingen, dan kan ik je echt adviseren contact op te nemen met een specialist die de diagnose van een burn-out kan stellen. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter en sneller je kunt herstellen.

De specialist kijkt naar je lichamelijke en geestelijke gesteldheid en het advies zal vaak rust zijn. Rust is gewoon het beste medicijn om jezelf weer terug te vinden.

Liefs,
Charlie

Print Friendly, PDF & Email

3 reacties

  1. Wat goed dat je hier over schrijft! Ik had zelf ook nog andere verschijnselen, zoals het niet meer goed kunnen schrijven en lezen en niet kunnen concentreren.

  2. Zo fijn dat je hierover schrijft. Ik herken mezelf er helemaal in, maar naar 7 jaar rond lopen met deze klachten geeft de dokter nog steeds niet de diagnose burn-out, word overal naar toe doorgestuurd maar ook weer weg gestuurd omdat ze me niet kunnen helpen, dus hebben ze het steeds bij het verkeerde eind, en tenslotte moet ik gewoon maar door gaan, maar naar 7 jaar ben ik er wel klaar mee ik kan niet verder zo het heeft gewoon zoveel invloed op heel je leven.

  3. Dag Charlie, mooi geschreven. Het is zeer heftig om mee te maken. Ik heb de eerste maand veel op bed gelegen maar was te moe om te slapen/ uit te rusten. Wat mij helpt is om te bewegen. Wandelen, fietsen, spieroefeningen. Dat hoeft niet op zeer intensief niveau maar wel doen en regelmaat in houden. En onder ogen zien van patronen en loslaten van hetgene wat negatieve energie oplevert. Maar het is pittig. Houd vol. Het komt goed.

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

10 − 5 =