fbpx

De eerste verschijnselen van een burn-out

Dat je een burn-out niet van de ene op de andere dag krijgt weet ik als geen ander. Klachten die je niet herkent, die je vaag vindt of die je negeert. Ervaar jij ook veel spanning en stress en ben jij benieuwd of je misschien ook tegen een burn-out aan zit? Ik beschrijf voor jou de eerste verschijnselen in de hoop dat jij er wel op tijd bij bent.

Een burn-out sluipt erin

Ik schreef weken terug een blog over de dokter die constateerde dat ik een burn-out heb (lees hier), hoe ik hiermee omga (lees hier) en ik schreef een hele persoonlijke blog hoe mijn burn-out echt voor mij voelt (lees hier).

burn-out

Ons lichaam begint adrenaline aan te maken wanneer we in gevaar zijn. Adrenaline is een hormoon dat zorgt dat we alert worden. Mensen die tegen een burn-out aan zitten of er middenin, produceren veel adrenaline. Je ervaart veel stress en je lichaam zit continue in de overlevingsmodus.

Om die continue spanning en stress, en bij sommige mensen zelfs paniek, onder controle te krijgen gaat men vaak meer alcohol nuttigen of roken. Of vanuit emotie vaak heel veel eten of juist heel weinig. Het libido is zeer laag, sociaal doen kost teveel energie en vaak wordt er veel koffie gedronken. Je denkt dat je energie hebt, wat niet zo is, en uitputting van het lichaam en de nieren is het resultaat.

De verschijnselen

Je begint je vervreemd te voelen van jezelf en je zelfvertrouwen daalt meer en meer. Fysiek zijn er verschillende kenmerken die kunnen optreden. Je slaap is minder van kwaliteit (minder diep), je voelt je vaak opgejaagd, je ervaart misschien hartkloppingen of pijn op de borst, buikpijn en hoofdpijn en je hebt een lage weerstand. Het lichaam doet daarom pijn, denk aan je spieren en gewrichten. Vaak gaat dit samen met emotionele reacties, snelle irritatie, onzekerheid, woede-aanvallen, huilbuien en stemmingswisselingen.

Vaak kom je in een ontkenningsfase. Niet gek, want dit is ons beschermingsmechanisme bij verandering van gedrag. Door de onzekerheid en extreme vermoeidheid trek je je steeds vaker terug. Keuzes maken is al teveel, je voelt je hopeloos, hulpeloos en leeg. Je wordt overspoeld door woede, zelfmedelijden en eenzaamheid. Ook voel je je misschien tot last bij anderen en ga je je daarom steeds meer terugtrekken. Je wordt minder sociaal. Dingen die jij eerst zo leuk en belangrijk vond staan ver van je bed, je voelt je vervreemd van jezelf en weet soms niet meer wat goed of slecht is. Je negatieve houding groeit en soms komen hier angstaanvallen en depressieve gevoelens bij kijken. Geestelijke uitputting is het gevolg.

Herkenbaar?

Als je deze blog leest en je herkent heel veel dingen, dan kan ik je echt adviseren contact op te nemen met een specialist die de diagnose van een burn-out kan stellen. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter en sneller je kunt herstellen.

De specialist kijkt naar je lichamelijke en geestelijke gesteldheid en het advies zal vaak rust zijn. Rust is gewoon het beste medicijn om jezelf weer terug te vinden.

Liefs,
Charlie

======================================================================

Wil jij ook meer energie maar vooral meer balans, rust in je hoofd en een slank en gezond lichaam?

De #ECHTINBALANS groep van vorig jaar
Herken je dit?
  • Heb jij het gevoel dat je alle ballen moet hooghouden?
  • Heb jij het gevoel dat je geleefd wordt?
  • Voel jij je niet goed genoeg en ben je bang ergens tekort te schieten?
  • Voel jij je met regelmaat moe, futloos of leeg?
  • Heb je vaak negatieve gedachten?
  • Heb je moeite een gezond eetpatroon vast te houden en kies je snel voor makkelijk en minder gezond?
  • Maak je je vaak druk over wat anderen van jou vinden?
Verlang je naar:
  • rust
  • energie
  • balans
  • een gezonde relatie met eten
  • ritme
  • structuur
  • een gezonde dosis aan zelfvertrouwen
En heb je behoefte aan simpele, praktische handvatten die je dagelijks kunt toepassen voor het bovenstaande?
 
Zit je nu hard ja te knikken? YES!
Dan kan ik je helpen met mijn 12-weekse programma volgens de #ECHTINBALANS methode.
 
Wat krijg je allemaal voor 197 euro (normaal 499 euro!!!):
  • 12-weeks programma volgens de #ECHTINBALANS methode
  • Het Charlie’s Kitchen leefstijl boek inclusief 70 recepten voor meer energie en balans!
  • 12 weken lang toegang tot mijn besloten community met gelijkgestemden
  • 12 weken lang dagelijkse coaching van mij (Charlotte) en Naomi
  • Elke dinsdagavond om 20:00 uur een live (online) training (altijd terug te kijken als je er niet bij kunt zijn) plus Q&A
  • Toegang tot meer dan 50 video’s voor meer energie, balans en rust in je hoofd.
  • 2 weken BONUS materiaal

Benieuwd wat oud-deelnemers van mijn programma vinden? Klik dan hier → www.echtinbalans.nl

Is dit wat jij ook graag wilt?

Meld je dan hier aan of klik op de knop hieronder

Deel op facebook
Facebook
Deel op pinterest
Pinterest
Deel op google
Google+
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op print
Printen

Welkom

Hi,

Vanaf mijn keukentafel deel ik hier heerlijke recepten. Makkelijk en lekker, maar vooral in balans!

Met meer dan 25.000 unieke bezoekers per maand durf ik toch wel te zeggen dat mijn keuken populair is!

Naast recepten deel ik vanaf mijn keukentafel al mijn tips voor meer energie en neem ik je mee op mijn persoonlijke reis naar het recept voor een leven #echtinbalans.

Liefs,
Charlie

winnaar foodblog awards

Volg ons op social media

Facebook

Pinterest

YouTube

Instagram

LinkedIn

OVER DE AUTEUR
GERELATEERDE BERICHTEN
Lunch

Poké bowl maar dan glutenvrij

Borreltijd

Gezonde chocoladetruffels met pompoen

noodles
Avondeten

Noodles met kokos en limoen

3 reacties op “De eerste verschijnselen van een burn-out”

  1. Avatar

    Wat goed dat je hier over schrijft! Ik had zelf ook nog andere verschijnselen, zoals het niet meer goed kunnen schrijven en lezen en niet kunnen concentreren.

  2. Avatar

    Zo fijn dat je hierover schrijft. Ik herken mezelf er helemaal in, maar naar 7 jaar rond lopen met deze klachten geeft de dokter nog steeds niet de diagnose burn-out, word overal naar toe doorgestuurd maar ook weer weg gestuurd omdat ze me niet kunnen helpen, dus hebben ze het steeds bij het verkeerde eind, en tenslotte moet ik gewoon maar door gaan, maar naar 7 jaar ben ik er wel klaar mee ik kan niet verder zo het heeft gewoon zoveel invloed op heel je leven.

  3. Avatar

    Dag Charlie, mooi geschreven. Het is zeer heftig om mee te maken. Ik heb de eerste maand veel op bed gelegen maar was te moe om te slapen/ uit te rusten. Wat mij helpt is om te bewegen. Wandelen, fietsen, spieroefeningen. Dat hoeft niet op zeer intensief niveau maar wel doen en regelmaat in houden. En onder ogen zien van patronen en loslaten van hetgene wat negatieve energie oplevert. Maar het is pittig. Houd vol. Het komt goed.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
Charlie's Kitchen draait op SYS PlatformSYS Platform