Met het prachtige weer van de afgelopen weken achter de rug kon het niet anders dan dat ik een zomers kookboek uit de kast pakte. Een kookboek over ijs!

Een jaar geleden bracht Marleen Visser Altijd IJs uit. In de ondertitel staat er ijs voor elk seizoen, maar ijsjes zijn toch eigenlijk het lekkerste als het mooi weer is of, nog beter, bloedverziekend heet.

Of toch niet?

Omdat de boekenkast van Charlie bezwijkt en ze druk is met het bedenken van nieuwe recepten voor jullie, test ik iedere week een kookboek. Wie ik ben? Kim, Charlie’s fotograaf en erkend kookboeken-, cheesecake- en krav magaverslaafde. En deze week test ik in Kimmie’s Kookboeken Test…

ALTIJD IJS van Marleen Visser

Om meteen met de deur in huis te vallen. Altijd IJs is mijn favoriete kookboek van 2016. Niet alleen bedacht Marleen alle recepten, testte ze tot in den treure – hoe blijf je in vredesnaam zo slank? – maar zette alle recepten meer dan fotogeniek op de foto. Ik ben als fotograaf altijd bijzonder kritisch op de foto’s in kookboeken, maar Marleen scoorde op dat onderdeel al dikke pluspunten. Ze merkte ooit tegen me op dat het best een race tegen de smeltklok was om alles netjes op de foto te krijgen. Ik heb het dus ook geprobeerd.

It ain’t easy.

Maar welke recepten test je als je een boek vol overheerlijke traktaties voor je neus hebt? Gelukkig maakt Marleen zowel vice als nicecream, zoals ze dat zelf noemt. Bijzonder gezonde ijsreceptjes en meer dan genoeg minder gezonde receptjes. Laten we beginnen met de gezonde varianten: pudding pops met chia en bramen, Lassi-pops van mango en griekse yoghurt of een frisse start met komkommer, limoen en munt. Mijn ultieme gezonde variant waren de perenijsjes: niets suiker of andere ongezonde toevoegingen. Gewoon puur natuur. In het kader van “je dacht dat dit ongezond was maar dat is het niet”: banaan-pindakaasijs.

Het testpanel schreeuwde om meer

Toch pruttelde het testpanel – je dacht toch niet dat ik al het ijs zelf ging opeten – bij de gedachte aan gezond ijs. Dus werden er ook wat minder gezonde versies op tafel getoverd: mojito-pops. En het ultieme toprecept uit Altijd IJs is de Magnolia Bakery Banana Pudding. Je hebt geen ijsmachine nodig om een perfecte bak met smeuig vol en ongezond ijs op tafel te zetten. Sterker nog, easy peasy… Als ik visite krijg, zet ik snel een bak van deze goodyness in de vriezer.

Want dat is het enige minpuntje van het boek: zonder ijsmachine zijn de recepten wat lastiger te bereiden en op zijn minst een stuk bewerkelijker. Maar ik hoef – op mijn pot Ben & Jerry’s na – nooit maar dan ook nooit meer ijs uit de supermarkt. En dat allemaal dankzij Marleen.

De lekkerste perenijsjes ooit!

Wat heb je nodig:

  • 220 gram geschilde peer in stukjes
  • sap van 1/4 citroen
  • honing naar smaak
  • 6 eetlepels water
  • een snufje zout (wees hier heel zuinig mee, de eerste keer ging dat gruwelijk mis ;-))

Benodigdheden: 4 kleine ijsvormpjes, houten stokjes of houders bij de vormpjes

  1. Gooi alle ingrediënten in de blender en meng tot een gladde massa.
  2. Vul de vormpjes en zet in de vriezer.
  3. Als je houten stokjes gebruikt, voeg deze dan na ongeveer anderhalf uur toe. De ijsjes zijn na zes tot acht uur in de vriezer klaar.

ijs

Liefs,
Charlie & Kim