Steeds meer hoor je dat krachttraining kan helpen bij het afvallen en dat het zelfs beter is dan cardio. Ik blijf zeggen 70% ligt aan je voeding, maar sporten kan je zeker helpen om af te vallen. Maar waarom krachttraining?

krachttraining


Krachttraining wordt gezien als spierversterkende of onderhoudende oefeningen die je inzet ter ondersteuning van de sport die je uitoefent. Jerrel, mijn collega bij IMove is Nederlands kampioen sprinten. Hij doet krachttraining zodat zijn kracht en explosiviteit beter worden. Maar ook voetballers, schaatsers en andere sporters kunnen hier veel baat bij hebben.

Als ik het over krachttraining heb bedoel ik fitness, zoals squaten, leg press, deadlift, bankdrukken enz. Bij deze oefeningen wordt gebruik gemaakt van gewichten waar je meerdere setjes mee doet. Je staat dus niet 10 minuten met die gewichten te zwaaien, het zijn meestal max. 15 herhalingen. Kun je er meer? Dan moet je natuurlijk meer gewicht nemen!

Krachttraining is bedoeld om je lichaam te vormen en wordt ook wel shapen genoemd. Dit willen we allemaal toch?

krachttraining

Krachttraining en calorieën verbruiken

We komen nu bij het meest interessante gedeelte, want krachttraining (en andere sporten) is een manier van sporten om energie te verbruiken. Wil je afvallen, dan moet je toch wel eerst gaan zorgen voor een calorietekort. Dat heb ik al eerder uitgelegd in deze blog. Want elk pondje gaat door het mondje lieve mensen!

Als jij bijvoorbeeld 2000 calorieën op een dag eet en hierbij niet afvalt, maar ook niet aankomt, dan ben je in balans. Maar wil je wel wat afvallen? Dan kun je 1500 calorieën gaan eten of bijvoorbeeld 1800 en daarbij gaan sporten. De krachttraining gaat je dan helpen bij het shapen en strakker worden.

Krachttraining staat er om bekend dat dit niet perse in een uur meer verbrandt dan een uur hardlopen, maar omdat je tijdens krachttraining je spiermassa vergroot, vragen jouw spieren in rust meer (ruststofwisseling) en verbruik je dus gedurende de dag meer.

krachttraining

Dus als je wilt afvallen is het erg belangrijk dat jij je er van bewust bent dat het gaat om je energiebalans, een negatieve energiebalans creëren: meer verbruiken dan je binnen krijgt aan voeding. Door onder andere je ruststofwisseling omhoog te brengen, wat kan door middel van krachttraining.

Cardio kan zeker helpen om kcal te verbranden en om dus een calorietekort te creëren. Maar effectiever blijkt krachttraining. Waarom? Omdat je door krachttraining tijdens jouw rust gedurende de dag (meer) energie blijft verbruiken.

Ruststofwisseling

Nog even terugkomend op die ruststofwisseling. Want als je dit begrijpt wil je gewoon meteen aan de bak! Je ruststofwisseling is de hoeveelheid energie die je op een dag verbruikt als je de hele dag stil zou zitten. Dit kun je laten berekenen in bijvoorbeeld de sportschool. Er wordt dan gekeken naar je geslacht, leeftijd, lengte, gewicht en lichaam (vetvrije massa).

Een belangrijke factor die de hoogte van de ruststofwisseling bepaalt, is je spiermassa. Door krachttraining kun je spiermassa ontwikkelen. Daarom is het effectief om tijdens het afvallen (minder eten dan je verbruikt) spiermassa op te bouwen. In je rust heeft je lichaam energie nodig om bijvoorbeeld te herstellen van een training. De toename van spiermassa (door bijv. krachttraining) zorgt ervoor dat je ruststofwisseling omhoog gaat, dus dat je meer verbruikt in rust, wat kan helpen bij het afvallen. Naast het feit dat je door krachttraining meer verbruikt tijdens je rust, is sporten sowieso de belangrijkste factor die de energiewisseling kan laten toenemen.

Door te bewegen en door te sporten neem de energiewisseling toe.

Dus even samengevat:

Krachttraining zorgt ervoor dat je energie verbruikt tijdens je workout, maar ook na die tijd meer zult verbruiken in je rust, dit kan helpen bij het afvallen.

Zelf vind ik krachttraining, behalve dat het een goede manier is om calorieën te verbruiken (handig als je van lekker eten houdt), een mooie manier van sporten om je lichaam te ‘shapen’. Omdat ik mijn lichaam train voel ik mij sterk en wie weet krijg ik ooit nog eens J.LO billen, maar dat ter zijde.

Liefs,
Charlie