Afvallen door krachttraining - Charlie's Kitchen

Afvallen door krachttraining

krachttraining

Steeds meer hoor je dat krachttraining kan helpen bij het afvallen en dat het zelfs beter is dan cardio. Ik blijf zeggen 70% ligt aan je voeding, maar sporten kan je zeker helpen om af te vallen. Maar waarom krachttraining?

krachttraining


Krachttraining wordt gezien als spierversterkende of onderhoudende oefeningen die je inzet ter ondersteuning van de sport die je uitoefent. Jerrel, mijn collega bij IMove is Nederlands kampioen sprinten. Hij doet krachttraining zodat zijn kracht en explosiviteit beter worden. Maar ook voetballers, schaatsers en andere sporters kunnen hier veel baat bij hebben.

Als ik het over krachttraining heb bedoel ik fitness, zoals squaten, leg press, deadlift, bankdrukken enz. Bij deze oefeningen wordt gebruik gemaakt van gewichten waar je meerdere setjes mee doet. Je staat dus niet 10 minuten met die gewichten te zwaaien, het zijn meestal max. 15 herhalingen. Kun je er meer? Dan moet je natuurlijk meer gewicht nemen!

Krachttraining is bedoeld om je lichaam te vormen en wordt ook wel shapen genoemd. Dit willen we allemaal toch?

krachttraining

Krachttraining en calorieën verbruiken

We komen nu bij het meest interessante gedeelte, want krachttraining (en andere sporten) is een manier van sporten om energie te verbruiken. Wil je afvallen, dan moet je toch wel eerst gaan zorgen voor een calorietekort. Dat heb ik al eerder uitgelegd in deze blog. Want elk pondje gaat door het mondje lieve mensen!

Als jij bijvoorbeeld 2000 calorieën op een dag eet en hierbij niet afvalt, maar ook niet aankomt, dan ben je in balans. Maar wil je wel wat afvallen? Dan kun je 1500 calorieën gaan eten of bijvoorbeeld 1800 en daarbij gaan sporten. De krachttraining gaat je dan helpen bij het shapen en strakker worden.

Krachttraining staat er om bekend dat dit niet perse in een uur meer verbrandt dan een uur hardlopen, maar omdat je tijdens krachttraining je spiermassa vergroot, vragen jouw spieren in rust meer (ruststofwisseling) en verbruik je dus gedurende de dag meer.

krachttraining

Dus als je wilt afvallen is het erg belangrijk dat jij je er van bewust bent dat het gaat om je energiebalans, een negatieve energiebalans creëren: meer verbruiken dan je binnen krijgt aan voeding. Door onder andere je ruststofwisseling omhoog te brengen, wat kan door middel van krachttraining.

Cardio kan zeker helpen om kcal te verbranden en om dus een calorietekort te creëren. Maar effectiever blijkt krachttraining. Waarom? Omdat je door krachttraining tijdens jouw rust gedurende de dag (meer) energie blijft verbruiken.

Ruststofwisseling

Nog even terugkomend op die ruststofwisseling. Want als je dit begrijpt wil je gewoon meteen aan de bak! Je ruststofwisseling is de hoeveelheid energie die je op een dag verbruikt als je de hele dag stil zou zitten. Dit kun je laten berekenen in bijvoorbeeld de sportschool. Er wordt dan gekeken naar je geslacht, leeftijd, lengte, gewicht en lichaam (vetvrije massa).

Een belangrijke factor die de hoogte van de ruststofwisseling bepaalt, is je spiermassa. Door krachttraining kun je spiermassa ontwikkelen. Daarom is het effectief om tijdens het afvallen (minder eten dan je verbruikt) spiermassa op te bouwen. In je rust heeft je lichaam energie nodig om bijvoorbeeld te herstellen van een training. De toename van spiermassa (door bijv. krachttraining) zorgt ervoor dat je ruststofwisseling omhoog gaat, dus dat je meer verbruikt in rust, wat kan helpen bij het afvallen. Naast het feit dat je door krachttraining meer verbruikt tijdens je rust, is sporten sowieso de belangrijkste factor die de energiewisseling kan laten toenemen.

Door te bewegen en door te sporten neem de energiewisseling toe.

Dus even samengevat:

Krachttraining zorgt ervoor dat je energie verbruikt tijdens je workout, maar ook na die tijd meer zult verbruiken in je rust, dit kan helpen bij het afvallen.

Zelf vind ik krachttraining, behalve dat het een goede manier is om calorieën te verbruiken (handig als je van lekker eten houdt), een mooie manier van sporten om je lichaam te ‘shapen’. Omdat ik mijn lichaam train voel ik mij sterk en wie weet krijg ik ooit nog eens J.LO billen, maar dat ter zijde.

Liefs,
Charlie

=========================================================

Direct meer energie door meer variatie in de keuken!

Het is een feit: mijn allereerste boek is er!!!!!

En niet zomaar een boek, er staan 70 makkelijke en gezonde recepten in die zo op tafel staan, met producten die je gewoon in de supermarkt haalt. Ik hou van simpel ;-)

Daarnaast deel ik in mijn boek mijn 10 golden rulez voor meer balans in jouw leven en ik deel ook nog eens praktische tips om je energieniveau te verhogen of stabieler te houden! 

Zoals ik al zei: dit is niet zomaar een boek. Hier vind je alles voor een gezonde leefstijl, meer energie, lekker in je vel zitten en vooral een leven #ECHTINBALANS, waar genieten met een grote G voorop staat!

Ik ben zo trots op het eindresultaat, het is echt een cadeautje in de keuken. En ik hoop dat jij net zo enthousiast wordt van dit boek, dat het een deel wordt van jouw keuken en dat je vooral vaker tijd gaat doorbrengen in de keuken. Want de keuken is MAGISCH! Hier heb je mooie gesprekken, verbind je met elkaar en start je basis: energie!

Een kijkje in mijn boek of bestellen doe je hier ←

Wat vinden zij ervan?

‘Een mooi, overzichtelijk boek dat een goede kijk geeft in het gezonde leven van Charlie.’

Hugo Kennis, televisiekok bij 24Kitchen

‘Geweldig om te zien hoe jij de afgelopen jaren bent gegroeid. Je hebt veel geleerd en veel gedaan. Nu ben je een voorbeeld voor vele anderen en deel je jouw waardevolle kennis in dit boek. Ik hoop dat je er veel mensen mee mag inspireren tot hun mooiste leven!’

Michael Pilarczyk, auteur en mindsetcoach

Lienke de Jong, Dear Good Morning, ochtendgekkie, Boek

‘Ik ben geen keukenprinses maar hou wel van lekker en gezond eten. Ik vind het een boek waarvan ik denk ‘dit kan ik ook maken’. Dat maakt mij enthousiast om aan de slag te gaan, ik bleef bladeren. Super mooi en tof boek!’ 

Lienke de Jong, Dear Good Morning

‘Charlie is een van de meest energieke mensen die ik ken. Haar positieve kijk op het leven is bewonderenswaardig, met haar eerste kookboek deelt ze dat met iedereen.’ 

Danny Jansen, televisiekok bij 24Kitchen en kookboekenauteur

Deel op facebook
Facebook
Deel op pinterest
Pinterest
Deel op google
Google+
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op print
Printen

Welkom

Hi,

Vanaf mijn keukentafel deel ik hier heerlijke recepten. Makkelijk en lekker, maar vooral in balans!

Met meer dan 25.000 unieke bezoekers per maand durf ik toch wel te zeggen dat mijn keuken populair is!

Naast recepten deel ik vanaf mijn keukentafel al mijn tips voor meer energie en neem ik je mee op mijn persoonlijke reis naar het recept voor een leven #echtinbalans.

Liefs,
Charlie

winnaar foodblog awards

Bestel hier je Vitaily pakket!

Volg ons op social media

Facebook

Pinterest

YouTube

Instagram

LinkedIn

Gratis maaltijdplanner!

Vind je het ook zo lastig om elke dag weer een gezonde maaltijd te bedenken? Download dan nu mijn gratis maaltijdplanner en je zet dagelijks een gevarieerde maaltijd op tafel!

OVER DE AUTEUR
GERELATEERDE BERICHTEN

4 reacties op “Afvallen door krachttraining”

  1. Avatar

    Fijn artikel! In december begonnen met hardlopen (omdat ik dat leuk vind) met daarnaast krachttraining. Doel vetverbranding. En het werkt. Afgelopen week meting gehad en mijn vetpercentage was gedaald! Nu nog goed aan de slag met voeding wat ik toch wel lastig vind. Iets te veel lekkerbek

    1. Avatar

      Hoi Vicky,

      Wat ben je goed bezig, heerlijk! KEEP UP THE GOOD WORK!
      Eet gezond, gevarieerd en niet teveel. Vind een balans voor jezelf en de resultaten komen vanzelf.

      Liefs,
      Charlie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
Charlie's Kitchen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches