Sommige mensen vergeten dat naast gezonde voeding, herstel en beweging, ook de nachtrust écht belangrijk is voor een fit en gezond lichaam. Een goede ongestoorde lange nachtrust!

‘s Ochtends uitgerust wakker worden is belangrijk om te herstellen van je training of drukke dag op het werk, het versterken van je weerstand en natuurlijk voor het goed laten verlopen van alle hormonale processen in het lichaam.

Tijdens je slaap herstel je

Heel veel mensen slapen slecht, worden vaak wakker in de nacht, worden niet fit wakker, hebben veel moeite met starten of komen daadwerkelijk hun bed echt niet uit. Herkenbaar?

Een veel voorkomend probleem

Uit onderzoek is gebleken dat bijna 3 miljoen mensen in Nederland slaap- of kalmeringstabletten gebruiken om goed te kunnen slapen. Meestal kopen mensen dan Melatonine. Melatonine is het slaaphormoon dat wordt aangemaakt als het donker wordt. Het is daarnaast ook een krachtige antioxidant dat vrije radicalen opruimt en veroudering tegengaat. Dit groeihormoon zorgt ervoor dat al je lichaamscellen hun werk doen ‘s nachts. Denk aan de opbouw van spieren en afbraak van vetcellen. Aanmaak van het groeihormoon is heel belangrijk voor je gezondheid. Slaap je slecht dan maak je er te weinig van aan. En dit kan er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je niet afvalt.

Volg deze 5 tips voor een goede en diepe nachtrust

  • Slaap in een kamer die goed donker is. Maar let ook op dat je voor het slapen gaan ook al een teveel aan licht tegengaat. Veel licht van bijvoorbeeld je telefoon of computer houden de aanmaak van melatonine tegen.
  • Een hele goede tip die ik kreeg van Lotta. Download de app f.lux (justgetflux.com) als je vaak ‘s avond nog werkt of op je telefoon zit. Hij filtert het blauwe scherpe licht en hierdoor verloopt de aanmaak van melatonine beter.
  • Weg met die mobiel of zet hem op vliegtuigstand. Zorg voor zo goed als geen afleiding en prikkels en eindig of begin je dag rustig. Ze zeggen zelfs dat naast je mobiel slapen net zo slecht is als de straling van een magnetron. Probeer het eens een week, koop een wekker en leg je mobiel buiten de slaapkamer.
  • Mijn held, magnesium. Magnesium kan helpen bij stress in je lichaam, stress vreet magnesium dus slik extra bij. Magnesium heeft meer voordelen, ik vertel je hier snel meer over.
  • Zon of een frisse neus is ook heel erg belangrijk. Want voordat ons lichaam melatonine aanmaakt wordt het hormoon serotonine aangemaakt.

Vijf goede tips waar je zeker wat aan hebt, maar vergeet niet dat de basis ook heel erg belangrijk is. Goed en gezond eten, bewegen, weinig koffie en alcohol en geen grote maaltijden voor het slapen gaan.

nachtrust

Liefs,
Charlie