5 tips voor een goede en diepe nachtrust

Sommige mensen vergeten dat naast gezonde voeding, herstel en beweging, ook de nachtrust écht belangrijk is voor een fit en gezond lichaam. Een goede ongestoorde lange nachtrust!

‘s Ochtends uitgerust wakker worden is belangrijk om te herstellen van je training of drukke dag op het werk, het versterken van je weerstand en natuurlijk voor het goed laten verlopen van alle hormonale processen in het lichaam.

Tijdens je slaap herstel je

Heel veel mensen slapen slecht, worden vaak wakker in de nacht, worden niet fit wakker, hebben veel moeite met starten of komen daadwerkelijk hun bed echt niet uit. Herkenbaar?

Een veel voorkomend probleem

Uit onderzoek is gebleken dat bijna 3 miljoen mensen in Nederland slaap- of kalmeringstabletten gebruiken om goed te kunnen slapen. Meestal kopen mensen dan Melatonine. Melatonine is het slaaphormoon dat wordt aangemaakt als het donker wordt. Het is daarnaast ook een krachtige antioxidant dat vrije radicalen opruimt en veroudering tegengaat. Dit groeihormoon zorgt ervoor dat al je lichaamscellen hun werk doen ‘s nachts. Denk aan de opbouw van spieren en afbraak van vetcellen. Aanmaak van het groeihormoon is heel belangrijk voor je gezondheid. Slaap je slecht dan maak je er te weinig van aan. En dit kan er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je niet afvalt.

Volg deze 5 tips voor een goede en diepe nachtrust

  • Slaap in een kamer die goed donker is. Maar let ook op dat je voor het slapen gaan ook al een teveel aan licht tegengaat. Veel licht van bijvoorbeeld je telefoon of computer houden de aanmaak van melatonine tegen.
  • Een hele goede tip die ik kreeg van Lotta. Download de app f.lux (justgetflux.com) als je vaak ‘s avond nog werkt of op je telefoon zit. Hij filtert het blauwe scherpe licht en hierdoor verloopt de aanmaak van melatonine beter.
  • Weg met die mobiel of zet hem op vliegtuigstand. Zorg voor zo goed als geen afleiding en prikkels en eindig of begin je dag rustig. Ze zeggen zelfs dat naast je mobiel slapen net zo slecht is als de straling van een magnetron. Probeer het eens een week, koop een wekker en leg je mobiel buiten de slaapkamer.
  • Mijn held, magnesium. Magnesium kan helpen bij stress in je lichaam, stress vreet magnesium dus slik extra bij. Magnesium heeft meer voordelen, ik vertel je hier snel meer over.
  • Zon of een frisse neus is ook heel erg belangrijk. Want voordat ons lichaam melatonine aanmaakt wordt het hormoon serotonine aangemaakt.

Vijf goede tips waar je zeker wat aan hebt, maar vergeet niet dat de basis ook heel erg belangrijk is. Goed en gezond eten, bewegen, weinig koffie en alcohol en geen grote maaltijden voor het slapen gaan.

nachtrust

Liefs,
Charlie

======================================================================

Direct meer energie door meer variatie in de keuken!

Het is een feit: mijn allereerste boek is er!!!!!

En niet zomaar een boek, er staan 70 makkelijke en gezonde recepten in die zo op tafel staan, met producten die je gewoon in de supermarkt haalt. Ik hou van simpel ;-)

Daarnaast deel ik in mijn boek mijn 10 golden rulez voor meer balans in jouw leven en ik deel ook nog eens praktische tips om je energieniveau te verhogen of stabieler te houden! 

Zoals ik al zei: dit is niet zomaar een boek. Hier vind je alles voor een gezonde leefstijl, meer energie, lekker in je vel zitten en vooral een leven #ECHTINBALANS, waar genieten met een grote G voorop staat!

Ik ben zo trots op het eindresultaat, het is echt een cadeautje in de keuken. En ik hoop dat jij net zo enthousiast wordt van dit boek, dat het een deel wordt van jouw keuken en dat je vooral vaker tijd gaat doorbrengen in de keuken. Want de keuken is MAGISCH! Hier heb je mooie gesprekken, verbind je met elkaar en start je basis: energie!

Een kijkje in mijn boek of bestellen doe je hier ←

Wat vinden zij ervan?

‘Een mooi, overzichtelijk boek dat een goede kijk geeft in het gezonde leven van Charlie.’

Hugo Kennis, televisiekok bij 24Kitchen

‘Geweldig om te zien hoe jij de afgelopen jaren bent gegroeid. Je hebt veel geleerd en veel gedaan. Nu ben je een voorbeeld voor vele anderen en deel je jouw waardevolle kennis in dit boek. Ik hoop dat je er veel mensen mee mag inspireren tot hun mooiste leven!’

Michael Pilarczyk, auteur en mindsetcoach

Lienke de Jong, Dear Good Morning, ochtendgekkie, Boek

‘Ik ben geen keukenprinses maar hou wel van lekker en gezond eten. Ik vind het een boek waarvan ik denk ‘dit kan ik ook maken’. Dat maakt mij enthousiast om aan de slag te gaan, ik bleef bladeren. Super mooi en tof boek!’ 

Lienke de Jong, Dear Good Morning

‘Charlie is een van de meest energieke mensen die ik ken. Haar positieve kijk op het leven is bewonderenswaardig, met haar eerste kookboek deelt ze dat met iedereen.’ 

Danny Jansen, televisiekok bij 24Kitchen en kookboekenauteur

Deel op facebook
Facebook
Deel op pinterest
Pinterest
Deel op google
Google+
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op print
Printen

Welkom

Hi,

Vanaf mijn keukentafel deel ik hier heerlijke recepten. Makkelijk en lekker, maar vooral in balans!

Met meer dan 25.000 unieke bezoekers per maand durf ik toch wel te zeggen dat mijn keuken populair is!

Naast recepten deel ik vanaf mijn keukentafel al mijn tips voor meer energie en neem ik je mee op mijn persoonlijke reis naar het recept voor een leven #echtinbalans.

Liefs,
Charlie

winnaar foodblog awards

Bestel hier je Vitaily pakket!

Volg ons op social media

Facebook

Pinterest

YouTube

Instagram

LinkedIn

Gratis maaltijdplanner!

Vind je het ook zo lastig om elke dag weer een gezonde maaltijd te bedenken? Download dan nu mijn gratis maaltijdplanner en je zet dagelijks een gevarieerde maaltijd op tafel!

OVER DE AUTEUR
GERELATEERDE BERICHTEN

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
Charlie's Kitchen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches