Ben jij ook altijd druk? Geeft jouw lichaam signalen? Heb je last van stress? Pijn aan je gewrichten? Presteer je minder? Ben je vaak moe zonder dat er echt een reden voor is? Zware benen? Dit is een teken dat jouw lichaam op hulp vraagt! Je lichaam geeft altijd een signaal als het uit balans is en er iets niet klopt. Ik voel dingen altijd aan, ik luister naar mijn lichaam maar de laatste tijd doe ik er ook echt iets mee. Ik hoop dat mijn 5 tips jou ook kunnen helpen om dit te verbeteren.

  • Magnesium

Magnesium wordt ook wel het stressmineraal genoemd en is een van de belangrijke mineralen voor je lichaam dat betrokken is bij heel veel processen. Een tekort aan magnesium merk je aan slaapproblemen, stijve spieren, krampen, hoofdpijn, futloos, prikkelbaar, kou en slechte doorbloeding.

  • Water

Drink voldoende water! Je lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Dit raak je gedurende de dag kwijt en het is dan ook niet heel gek dat je lichaam opnieuw om vocht vraagt. Zeker als je sport (zweten) is het belangrijk om goed te blijven drinken, omdat een tekort aan vocht in je lichaam al zorgt voor minder goede prestaties. Tekort aan water kan hoofdpijn, kwark, misselijkheid, slaperigheid en duizeligheid veroorzaken.

  • Eiwitten

Eiwit is een zeer belangrijke voedingsstof die de bouwstenen leveren aan iedere cel in ons lichaam. Eiwitten helpen bij herstel en opbouwen van spieren na een training maar ook voor het behouden van je spieren. Zijn eiwitten dus alleen goed voor sporters? Absoluut niet, iedereen heeft ze nodig! Een tekort aan eiwitten kan spierpijn, vermoeidheid, honger, slechte verzadiging en langzame wondgenezing veroorzaken. Ik schreef laatst een blog over eiwitten en waar je deze uit kunt halen (lees deze hier).

  • Ontspanning

Slaap, rust en ontspanning zijn misschien wel het aller belangrijkste voor je lichaam, helaas staat dit niet bij iedereen bovenaan. Een goede nachtrust zorgt voor herstel, meer energie, een betere stofwisseling en minder behoefte aan snelle suikers. Een tekort aan ontspanning merk je al snel door slecht slapen, vaak wakker worden, moeite hebben met trainen, bewegen, hongergevoel en dan vooral de “lekkere” trek.

  • Bewegen

Het belang van bewegen kan ik niet vaak genoeg benadrukken. Regelmatig bewegen houd je fit, het stimuleert de ademhaling, bloedsomloop, spieren en gewrichten worden soepeler, het verlaagd de bloeddruk en voorkomt overgewicht. Vergeet ook niet dat je je er ook geestelijk beter door voelt. Probeer elke dag 30 minuten te bewegen, denk aan een wandeling of een stuk fietsen. Probeer daarnaast 2 keer per week intensief te bewegen, dit kan fitness zijn maar ook boksen of iets anders.

Herken jij een van deze signalen? Je lichaam wil zich goed voelen en kunnen functioneren zoals het moet. Luister hiernaar, je gaat je beter voelen en je lichaam zal je dankbaar zijn.

Liefs,
Charlie’s Kitchen