Ik geef jullie 10 tips om je kinderen aan het eten te krijgen. Tips om met je kinderen te eten maar vooral hoe je als ouder je kinderen dingen leert eten. 

En dan hebben we het natuurlijk over de gezonde(re) dingen en dat is altijd een uitdaging. Je kent het wel, ze draaien hun gezicht weg, spugen het misschien wel uit en als ze een hele slechte dag hebben smijten ze het op de grond.

kinderen

     1. Pak het op een speelse manier aan

Kinderen zijn leergierig en speels. Neem ze mee in het avontuur van voeding, doe samen de boodschappen en laat iedereen bijvoorbeeld zijn favoriete groente uitkiezen. Vertel in eenvoudige taal wanneer een product niet goed voor ze is en waarom. Geef ze iets mee en laat kinderen in de keuken meehelpen. Ze kunnen veel meer dan je denkt! Van boontjes doppen, roeren in de pan en kaas raspen tot tafeldekken.

     2.  Doe het allemaal samen

Maak er een gewoonte van om altijd samen te eten, aan tafel. Want zien eten doet eten!

     3. Ga het avontuur van proeven aan

Laat je kinderen zoveel mogelijk proeven. Op deze manier probeert je kind iedere keer iets nieuws en ontwikkelen ze hun smaak. Wist je dat een kind iets zo’n 7x geproefd moet hebben voordat ze de smaak kunnen waarderen? Begin altijd met een klein hapje. Dat is veel toegankelijker voor een kind dan meteen een bord vol. Laat ze ontdekken.

kinderen

     4. Geef een compliment om te stimuleren

Geef je kind vooral een compliment als het goed (of redelijk) heeft gegeten. Op deze manier stimuleer je positief eetgedrag en dat werpt beslist z’n vruchten af.

      5. Wees altijd duidelijk

Geef altijd grenzen aan zodat een kind weet waar het aan toe is. Maak het gemakkelijk(er) en gezellig voor moeilijke eters aan tafel. Laat ze een keer zelf het avondeten uitkiezen en vraag welke groente ze daarbij willen eten. Succes is gegarandeerd als je ze zelf iets laat doen aan tafel zoals wraps draaien en de kids hun eigen vulling laten kiezen. Of je zet een aantal voorraadpotten op tafel en je laat ze hun eigen havermout topping samenstellen.

    6. Stop met snoepen na 4 uur

Het zal voor je kind misschien even wennen zijn, maar geef je kind na vier uur ’s middags geen tussendoortjes meer. Zo voorkom je dat een kind bij het avondeten geen eetlust meer heeft. Wees duidelijk hierin, zo weten ze dat ze altijd goed moeten eten voor die tijd.

kinderen

      7. Eet op vaste tijden

Hoe lastig het in combinatie met onze drukke levens ook is, probeer echt op tijd te eten. Zo krijgen kinderen structuur en weten ze waar ze aan toe zijn. Hele jonge kinderen zijn vaak ook veel te vermoeid om nog laat te eten, waardoor ze nauwelijks nog een hap naar binnen kunnen krijgen.

      8. Een feestje op hun bord

Probeer, ook als je voor je kinderen kookt, gerechten te maken die niet alleen lekker zijn maar er ook smakelijk uitzien. Kinderen willen net als volwassenen verleid worden door wat er op het bord ligt.

      9. Bordje leeg? Dan mag je van tafel!

Deze regel kun je doorvoeren als je kind wat ouder is. Je kunt dan uitleggen dat je moet opeten wat je zelf hebt opgeschept. Maar uiteindelijk kun je niet voor een kind bepalen hoeveel het moet eten. Op deze manier voorkom je veel strijd.

      10. Geef soms wat extra’s om het tafelmoment leuker te maken

Je hoeft er geen gewoonte van te maken, maar verras de kinderen eens met een toetje. Op deze manier voorkom je dat je kind iets verwacht en uit ‘voorzorg’ z’n bordje niet leeg eet omdat er vast en zeker nog iets lekkers op hem of haar wacht. Wanneer je zo nu en dan een toetje geeft en daarmee varieert, blijft het een verrassende afsluiting van de maaltijd.

Liefs,
Charlotte