Tips om vaker een plantaardige keuze te kunnen maken

Tips om vaker een plantaardige keuze te kunnen maken

Ik geef jullie vandaag enkele tips om vaker een plantaardig keuze te kunnen maken. Meer plantaardige voeding kan namelijk vele euro’s besparen én het draagt ook nog eens bij aan een goede gezondheid (denk aan de worteltjes, met provitamine A, voor een goed zicht!).

De schappen in de supermarkt komen steeds vaker vol te liggen met plantaardige opties, zoals plantaardige ‘boter’, de groenten zijn niet aan te slepen en de notenboer draait een geweldige omzet. Ik zeg een super positieve verandering!

En ik vertel je waarom…

Je wilt vaker voor een plantaardig product of recept kiezen of je denkt er zelfs over om misschien helemaal plantaardig te gaan eten? Of je wilt gewoon een keer iets anders eten dan het standaard vlees-aardappelen-groente menu? Maar hoe en waar begin je? En hoe reageer je op kritiek van anderen? En wat nu als je uit eten gaat?

Een krachtige groene smoothie voor extra power

plantaardige

Ik geef jou een aantal simpele tips

  • Doe eens gek. Stap bijvoorbeeld eens naar een ander vak toe in de supermarkt. Ga niet voor de standaard boodschappen als vlees en aardappelen. Loop todo recto naar de groenteafdeling en vul daar je mandje met allerlei verschillende groenten. Pak eens wat anders en spannends, bijvoorbeeld een groentesoort die je nog niet kent. Ken je bijvoorbeeld de pastinaak al? Pompoen? Of misschien is boerenkool voor jou zelfs nog wel onbekend!
  • Google je suf. Alleen al via Google kom je de meest lekkere en kleurrijke recepten tegen. Recepten die makkelijk te maken zijn en waarvan je nu al gaat kwijlen. Er gaat een wereld voor je open en je zult zien dat je gevarieerder gaat eten dan je had verwacht.
  • Groente is de superfood. Ik roep altijd dat 2/4 van je bord moet bestaan uit groente! Dan vul je de rest bijvoorbeeld aan met falafel en granen als boekweit, spelt, couscous, bulgur, quinoa, rijst of (volkoren)pasta.
  • Home is where it starts. Thuis kun je zelf makkelijker keuzes maken, heb je het zelf in de hand en kun je lekker plantaardig koken. Zet een mega grote groente- en fruitmand neer, vul de koelkast met plantaardige soja ‘yoghurt’, Becel plantaardig en bijvoorbeeld kokosmelk. Hoe lekker zijn dadels met pindakaas?! Je zult merken dat als je thuis plantaardig eet, je lichaam hier langzaam aan gaat wennen en het steeds makkelijker wordt om buiten te deur ook bewustere keuzes te maken voor jezelf. Als jij je daar maar goed bij voelt.

En nog meer (plant)aardige tips…

  • Girls night out. Maak je geen zorgen! Wil je zeker zijn van een plantaardig gerecht? Stuur het restaurant dan vooraf een aardig mailtje of geef even een belletje en vraag of ze iets plantaardigs kunnen maken voor je. Maar om eerlijk te zijn, tegenwoordig hebben ze genoeg keuze op het menu voor zowel vegetarische als plantaardige gerechten.
  • Daag jezelf uit. Organiseer een burgernight en verras je gasten met linzenburgers, heerlijke vegetarische wraps of misschien wel een plantaardige taart
  • Ga vooral lekker koken. Zoek een makkelijk recept uit op Pinterest, Instagram of een plantaardig kookboek en zorg dat je dat onder de knie krijgt. Dan heb je in ieder geval één heerlijk recept dat je later weer kunt aanpassen of waarmee je kunt variëren. Let wel: ook om te bakken, braden of smeren heb je een plantaardige of dierlijke keuze. Maak bijvoorbeeld de keuze naar een plantaardige basis, zoals bij deze heerlijke wraps. Volkoren wraps met Becel avocado-limoen, zalm, een handje verse dille, perzik en rucola. Alle smaken samen maken er een sensatie van!

  • Doe gewoon even normaal. Eén van de belangrijkste dingen, blijf positief en doe waar jij je goed bij voelt. Maak het jezelf niet te ingewikkeld en zie het als een uitdaging! Gun jezelf tijd om te wennen aan nieuwe keuzes in je leefstijl.

plantaardige Liefs, Charlie Dit bericht is gesponsord. Lees hier wat dit inhoudt.

Print Friendly, PDF & Email

1 reactie

  1. Plantaardige zalm, bestaat dat?!

Geef een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

elf − twee =